TISA - akkurat nå

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Kathrine Kleveland deltok på et godt besøkt informasjonsmøte om TISA i Larvik mandag kveld. Muligheten for at Larvik kan erklære seg som en TISA-fri kommune ble diskutert.

Bildet viser fra venstre: Olav Nordheim, gruppeleder Larvik Sp, Rolv Rynning Hanssen, internasjonal rådgiver i Fagforbundet, Kathrine Kleveland, Terje Larsen Rødt Larvik, Lene-Britt Johannesen, Fagforbundet Larvik.

Det var fagbevegelsen og lokale partilag i Larvik som sammen inviterte til åpent informasjonsmøte om TISA i Larvik mandag kveld. Senterpartiet, SV, MDG, Arbeiderpartiet og Rødt var representert fra de politiske partier.

Hovedinnleder denne kvelden var Rolv Rynning Hanssen, som er internasjonal rådgiver i Fagforbundet. Vår fylkesleder i Vesfold Sp, Kathrine Kleveland, var invitert i kraft av sin stilling som leder av Nei til EU, og var som alltid godt forberedt.

Tilhørerne fikk høre hvordan en TISA-avtale vil presse fram konkurranseutsetting og pirvatisering av offentlige tjenester for oss i Norge. Dette vil gjelde viktige offentlig tjenester som sykehjem, barnehager og skoler. Disse vil bli fullt konkurranseutasatt under en TISA-avtale. Avtalen vil hindre regulering av finanssektoren og undergrave personlovgivning på nett. Det er flere kommuner som har erkært seg som TISA-frie kommuner. Blant annet Lardal kommune, som har en Sp-ordfører. Det ble diskutert om det var mulig for også Larvik kommune å få til dette.

- Det er viktig med slike åpne informasjonsmøter om TISA, sier Kathrine Kleveland. - Det at det er en så stor grad av hemmelighold, gjør at vi sammen må engasjere oss i dette som vil bety så store forandringer for folks hverdag og liv.