Tor Erik Baksås, Nome Sp: Om kommunestruktur, skjebnetru og forhandlingskort

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Helt siden kommunereformen ble presentert av den nye regjeringen har det blitt gitt et inntrykk av at denne reformen skulle gi oss en helt ny og mer effektiv kommunesektor med ansvar for flere oppgaver. Nå har det blitt snakket om kommunereformen fra sentralt hold i godt og vel et år, men foreløpig har det blitt mye skrik og lite ull. Vi har ikke fått noen indikasjoner på at det kommer nye oppgaver til kommunene; det eneste som per nå har blitt fortalt er at kommunene bør bli minst 15 000 innbyggere. Med andre ord; vi har blitt forelagt en målsetting, men ingen begrunnelse, skriver Tor Erik Baksås, kommunestyremedlem i Nome Sp i dette innlegget.

For en tid tilbake hadde jeg et innlegg i Kanalen om kommunestruktur. I dette innlegget ble det omtalt 3 alternativer til framtidig kommunestruktur; enten å fortsette med dagens Nome, en kommunesammenslåing i Midt-Telemark eller en sammenslåing med Grenland. I dette innlegget uttrykte jeg at en sammenslåing i Midt-Telemark kunne være fordelaktig, gitt de signalene som forelå om kommunereformen på det tidspunktet.

Helt siden kommunereformen ble presentert av den nye regjeringen har det blitt gitt et inntrykk av at denne reformen skulle gi oss en helt ny og mer effektiv kommunesektor med ansvar for flere oppgaver. Nå har det blitt snakket om kommunereformen fra sentralt hold i godt og vel et år, men foreløpig har det blitt mye skrik og lite ull. Vi har ikke fått noen indikasjoner på at det kommer nye oppgaver til kommunene; det eneste som per nå har blitt fortalt er at kommunene bør bli minst 15 000 innbyggere. Med andre ord; vi har blitt forelagt en målsetting, men ingen begrunnelse. Så lenge det ikke kommer frem noe mer konkret om hva den nye kommunesektoren skal drive med, mener jeg det har lite for seg å gjøre radikale endringer som en kommunesammenslåing vil være for Nomes del. Dersom regjeringen vil lykkes med å slå sammen kommuner, bør de endre kursen, ved å gjøre det mer attraktivt å slå seg sammen, både gjennom økte inntekter og nye utfordrende oppgaver. Enn så lenge står Nome seg greit på egen hånd.

Hvis vi går et skritt videre og det lander på at det skal gjennomføres endringer i kommunestrukturen, så gjør Nome lurt i å gjøre seg kostbar. Vi har naboer på flere kanter som ser på Nome som en attraktiv partner. På den ene siden trenger Bø oss for å klare å krysse den magiske grensen på 15 000 innbyggere, hvis den grensen står seg gjennom kommunereformen. Uten å nå denne grensen kommer ikke bøheringene langt nok med den faste revyfrasen «ellt te Bø.» På den andre siden er Skien ute etter partnere etter at Porsgrunn har møtt dem med en rimelig kjølig skulder. I Skien har sentrale politikere gått så langt som å si at småkommunene bør inn i Skien for å sikre Skien en bedre kommuneøkonomi, slik at de slipper å kutte så mye i sine budsjetter; i Skien. Jeg har aldri hatt særlig tro på at Nome bør slå seg sammen med Skien, men jeg registrerer at det er en del i Nome, særlig på Ulefoss, som mener vi bør gjøre det. Jeg  tviler på at deres begrunnelse for å ønske dette er å gjøre kommuneøkonomien i Skien bedre. Som sagt, Nome har alt å tjene på å gjøre seg litt kostbar, for vi har gode forhandlingskort. Derfor er jeg redd for at dagens politiske ledelse i Nome er alt for sterkt grepet av «skjebnetrua» at vi må slå oss sammen med noen, og dermed risikerer å forhandle bort alle godsakene i Nome på billigsalg. Dette viste kommunestyret med ordføreren i spissen 18. september stemte ned forslag fra Senterpartiet om at endringer i kommunestrukturen bør være noe som kommer nedenfra, og som bestemmes lokalt, og ikke som følge av et statlig direktiv. De ønsket med andre ord ikke at Nome skal få bestemme selv, hva som er best for oss! Ganske sjokkerende egentlig!

Dersom vi kommer i en situasjon der vi må slå oss sammen med noen er det gode muligheter til å forhandle om både fordeling av kraftinntekter, plassering av rådhus og sentrale tjenesteområder, men da nytter det ikke å gi opp før kampen har begynt, slik alt for mange sentrale Nomepolitikere gjør etter å ha blitt smittet av skjebnetrua.

Tor Erik Baksås, Kommunestyremedlem Nome Senterparti