Tor Peder Lohne: Vil synliggjøre "det usynlige næringslivet" i Drangedal

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
- Vi politikere må stelle fint med næringslivet, og ha fokus på lokale arbeidsplasser, sier Tor Peder Lohne, Sp sin ordførarkandidat i Drangedal. Han inviterte lokalavisa med å for vise hva en lokal bedriift har fått til på Bostrak.

Å synliggjøre flere bedrifter i Drangedal er viktig, mener han. Sp-politikeren brenner også for å skape en nærings-klynge, en slags næringshage i Drangedal hvor fagmiljøer kan møtes og spille hverandre gode. Han viser til næringshagen i Kviteseid som har vokst fram rundt et IT-miljø og hvordan man i Fyresdal har samlet folk som jobber med utmark og reiseliv i et felles bygg. -Hvor bør et slik bygg ligge? - Det viktisge er ikke bygget, men at man har et møtested for bedrifter så de kan samarbeide om salg, markedsoppgaver og å bygge nettverk. Det er åpenbart koplinger mellom hytteutbygging, entreprenører og lokalmat, for eksemple. Tor Pedere Lohne viser til at det ikke bare skjer mye spennende innen bygg-og anlegg, men at det gror innen lokalmat-produksjon i Drangedal. Han påpeker at både effektiv markedsføring og et godt nettverk er nødvendig for å komme inn i markedet og overleve økonomisk i oppstarten, avslutter Lohne i intervjuet med Drangedalsposten.