Troms Sp utfordrer Sps stortingsgruppe til å si nei til OL i Oslo

Sist endret: 27.09.2020 #Troms
Troms Sp forventer at Senterpartiets stortingsgruppe og Senterpartiets sentralstyre sier et klart nei til OL i Oslo i 2022, sier Irene Lange Nordahl, fylkesleder i Troms Sp.

– Vi mener det er på tide at Senterpartiet nasjonalt tar et klart standpunkt i saken, slik vi ser andre parti har gjort den senere tid. Det er ingen grunn for partiet til å vente lenger med å ta standpunkt, sier Nordahl.

Tall fra Norges Idrettsforbund viser at etterslepet på idrettsanlegg øker. Det totale etterslepet er kommet på 2,3 milliarder. Etterslep og pris var viktige årsaker til at idretten sa nei til OL for fem år siden. Etterslepet på spillemidler har siden da økt fra 1,5 milliarder i oktober 2008, til 2,3 milliarder i 2013. Samtidig sier en Ernst & Young-rapport at prisen på et OL kan bli på 50 milliarder – titalls milliarder over sammenlignet med OL som var planlagt for fem år siden, og det før tallene er kvalitetssikret av staten.

– Troms Senterparti er opptatt av idrett, og syns blant annet Oslo arrangerte et flott ski-VM i 2011. Men nå mener vi det er på tide at etterslepet på norske idrettsanlegg tas før man planlegger en stor idrettsfest igjen. Hele landet mangler anlegg, sier Nordahl.

Vi sier som idretten selv sa for fem år siden da de sa nei til en stor idrettsfest «at det nå blir uaktuelt å behandle andre norske søknader på en stund - også når det gjelder et eventuelt norsk OL i 2022. Vi må nå prioritere etterslepet i hele landet». Vi mener det er på tide å sette foten ned og terminere OL-planene i Oslo.

Kontaktperson:

Irene Lange Nordahl, mob: 97579509