Trygve talte til 3000 på Rjukan 1. mai!

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
I sitt første besøk ute i landet som ny partileder fikk Trygve Slagsvold Vedum en knallstart som ny partileder! Han talte for et svært lydhørt og engasjert publikum i eit tal av 3000 på Torget på Rjukan 1. mai.

I forlengelsen av den konkrete saken om sykehuset på Rjukan, snakket Sp-lederen om moteordet som i dag brukes om alle offentlige virksomheter, robust.

– Hvis ordet oversettes til rjukansamfunn...et, betyr det egentlig nedlegging av sykehuset. Det betyr tvangssammenslåing med nabokommunene, og det er det motsatte av det som trengs der, sier Vedum.

– Må se på hele lokalsamfunnet
Han mener at det må forstås at alt ikke blir bedre bare det blir større. Det skaper bare avstander, mener Vedum.
Han ber derfor den blå regjeringen, med helseminister Bent Høie i spissen, å finne en løsning for Rjukan.

– Regjeringen har søkt ansvar, og nå må de ta det ansvaret. De må se hva som skjer med lokalsamfunnet – hele lokalsamfunnet – dersom sykehuset legges ned.

Etter talen ble Vedum vist rundt på sykehuset sammen med blant annet ordføreren og varaordføreren.

Trygve Slagsvold Vedum hadde også følgende budskap i sin tale:

Senterpartiet er opptatt av et godt sykehustilbud i hele landet, ikke minst er vi opptatt av å sikre et godt akuttilbud.

- Nærhet gi trygghet. Brannen i Lærdal, og håndteringen av denne, er et godt eksempel på viktigheten av lokalsykehuset, sier Slagsvold Vedum.

Senterpartiet har fremmet et forslag i Stortinget hvor de ber om stopp i alle nedleggelse av sykehus. Forslaget krever at vesentlige endringer i sykehusstrukturen skal vedtas av Stortinget i en nasjonal sykehus.

- Nå kan ikke regjeringen bare sitte passivt å se på at lokale helsetilbud forsvinner. Det er på tide at vi tar tilbake styringen av sykehusene. Om noen politikere vil legge ned sykehus, så skal vi tvinge dem til å stå for det uten å dytte sykehusstyrene foran seg, sier den tydelige Senterparti-lederen.

Rjukan sykehus er et av eksemplene som partiet har brukt i sitt forslag på å stoppe nedleggelser i påvente av politisk behandling.