Tusen takk!

Sist endret: 27.09.2020 #Akershus#Hordaland
Senterpartiet har gjort det beste kommunevalget på 20 år, og det sjuende beste noensinne (i antall prosent). Kun to ganger i historien (1991 og 1995) har Senterpartiet fått flere stemmer. Vi sier tusen takk til deg som har stemt på oss, og til det fantastiske arbeidslaget vi har over hele landet.

Senterpartiet gjør et godt byvalg

Senterpartiet har fått sitt beste resultat i kommunestyrevalget på 20 år med en oppslutning på 8,5 prosent. Mye av det gode resultatet kan forklares med at Senterpartiet har gjort et godt valg i byer og andre folkerike områder.

-    Det er svært gledelig at vi vokser i byene. For organisasjonen betyr det svært mye å gå fra null til en eller fra en til to representanter i kommune- eller bystyret. I en by som Kristiansund har vi gjort et brakvalg og gått fra en til elleve representanter, sier partileder Trygve Slagsvold Vedum.

Når 99,9 prosent av alle stemmer er talt opp viser tallene at Senterpartiet blant annet har gått frem i Bergen (+0.6 % til 2,0 %), Trondheim (+0,6 % til 2,7 %), Lillehammer (+3,0 til 8,3 %), Steinkjer (+4,1 % til 39,5 %), Stjørdal (+9,5 % til 27,3 %), Gjøvik (+5,1 % til 12,1 %), Haugesund (+0,8 % til 1,9 %), Ålesund (+0.6 % til 1,8 %), Sandesfjord (+1,2 % til 2,3 %), Fredrikstad (+1,0 til 2,8 %), Drammen (+1,5 % til 2,4 %), Molde (+1,0 til 7,0 %), Bodø (+0,4 til 3,3 %).

-    I dette valget har vi fått svært gode resultater i våre kjerneområder i distriktene, men vi har også styrket oss betraktelig i de mest folkerike områdene. Det lover godt for stortingsvalget i 2017, sier Vedum.

___

Fakta om valget:

•    Over 200 000 har stemt Senterpartiet ved årets kommunevalg (p.t. 202 238).

•    Vi ser ut til å få 1855 folkevalgte i kommuner og fylker – 379 flere enn sist. Vi er klart tredje størst i antall folkevalgte.

•    Vi ser ut til å få 1776 folkevalgte i kommunene – 361 flere enn sist. Vi har med dette neste dobbelt så mange folkevalgte som Frp i kommunene (Frp ligger an til 890). Kun Ap (3 472) og Høyre (1 954) har flere.

•    Senterpartiet er det partiet som går mest fram av samtlige partier sammenlignet med stortingsvalget for to år siden (+3,1%), og nest mest fram av alle sammenlignet med kommunevalget for fire år siden (1,7% - kun MDG større fremgang med +3,4%).

•    Senterpartiet har framgang i alle landets fylker ved kommunevalget. Størst er framgangen i Sogn og Fjordane (+ 6,9%), Nord-Trøndelag (+5,8%), Oppland (5,0%), Møre og Romsdal (+4,9%) og Telemark (+4,4%).

•    Nord-Trøndelag er beste Sp-fylke ved kommunevalget (29,1%), fulgt av Sogn og Fjordane (26,7), Oppland (20,2%), Møre og Romsdal (15,5%) og Hedmark (15,1%).

•    Ved fylkestingsvalget troner Sogn og Fjordane øverst (33,3% og klart største parti), fulgt av Nord-Trøndelag (26,8%) og Oppland (19,7%).

•    165 000 har stemt på oss ved fylkestingsvalget (p.t. 165 071). Vi ser ut til å få 79 folkevalgte i fylkene – 18 flere enn sist.

•    Tar man utgangspunkt i fylkestingsvalget ville Senterpartiet fått 16 mandater på Stortinget. Sammen med Ap og SV ville vi hatt flertall (85 mandater). Dagens samarbeidspartier ville fått 74. (MDG 8, Rødt 1 og 1 ikke fordelt.)

Noen kommuneresultater:
•    I Kristiansund går vi fram 21,5% til 24,1% og går fra 1 til 11 representanter i bystyret.

•    I Ap-bastionen Årdal går vi fram med 29,5% til 38,6% og går fram fra 3 til 8 i kommunestyret.

•    I Sauda går vi fram med 36,1% til 44,7% og går fra 2 til 9 mandat i kommunestyret.

•    Steinkjer (+4,1% til 39,5%), Stjørdal (+9,6% til 27,3%) og Gjøvik (+5,1% til 12,1%) er eksempel på folkerike kommuner der vi gjør svært gode valg.

•    Noen solide enkeltresultater: Tydal (68,1%) Dovre (55,4%), Norddal (51,4%).

•    Vi har gått frem og blitt representert i mange nye kommuner, blant dem: Drammen, Asker, Skedsmo, Nedre Eiker, Sandefjord, Kristiansand, Haugesund.