- Underlig å gjøre energiressursene våre til et problem

Sist endret: 27.09.2020
Olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) holdt i dag innlegg på NHOs årskonferanse. - Vi har store energiressurser i Norge, noe som gir oss enorme muligheter. Derfor er det underlig å se at vi i den offentlige debatten ofte har en tendens til å gjøre energiressursene våre til et problem, sa Borten Moe.

Olje- og energiministeren understreket at Norge som energinasjon både skal produsere olje og gass til en verden som trenger energi, og samtidig jobbe for å vri det norske samfunnet i grønnere og enda mer fornybar retning. Han kom også med en klar utfordring til næringslivet.

- For energiselskapene er meldingen klar: Rammene ligger fast, og vi har ingen planer om å endre dem. Tiden for å bygge ut fornybart er nå! Til industrien har jeg følgende budskap: Dere har langt på vei fått alt dere har bedt om når det gjelder rammevilkår. Nå er det deres tur til å innfri. Jeg ser svært gjerne nye investeringer i norsk industri, sa Borten Moe.

Les hele talen til olje- og energiministeren her.