V og Krf setter samarbeidsklima foran klima

Sist endret: 27.09.2020
Det ble ikke flertall for å trekke Oljefondet ut av kullinvesteringer etter at Venstre og Krf har snudd i saken. De har nå varslet at de vil stemme mot dette forslaget, som de tidligere har vært for. - Venstre og Krf er mer opptatt av samarbeidsklimaet med Frp og Høyre enn av verdens klima, påpeker Trygve Slagsvold Vedum.

Stortingets finanskomite har i dag avgitt innstilling til representantforslaget om å trekke Statens pensjonsfond utland (Oljefondet) ut av kullinvesteringer.

Saksordfører Trygve Slagsvold Vedum (Sp) er overrasket over at Venstre og Krf setter samarbeidsklimaet med regjeringen over verdens klima og ikke støtter Senterpartiet, Ap og Sv i forslaget om å trekke oljefondets investeringer ut av kullgruveselskap. – Venstre og Krf har satt samarbeidsklimaet med regjeringen over verdens klima og velger å miste en viktig mulighet til å gjøre norske investeringer mer klimavennlige, sier Slagsvold Vedum. – Både Venstre og Krf har lenge vært for forslagene som ligger i denne innstillingen, men i stedet for å danne flertall sammen med Senterpartiet, Ap og Sv gir de regjeringen muligheten til å definere hva som skal være deres klimapolitikk. Det synes jeg er svært overraskende, sier Slagsvold Vedum.

Det er ennå mulig for Venstre og Krf å ombestemme seg. I høst endret Venstre mening i en sak fra avgitt innstilling til debatten i Stortingssalen. Ettersom debatten om kullsaken ikke finner sted før 20. mars, håper Vedum at Venstre og Krf gjør det samme i denne saken. – Jeg vil oppfordre alle Venstre og Krfs miljøbevisste velgere om å ta kontakt med representantene for sine fylker i disse partiene for å fortelle dem hvor viktig denne saken er for dem, sier Slagsvold Vedum.

Senterpartiet mener at oljefondet er en viktig normsetter i internasjonale investeringsmiljøer og at holdningene som Stortinget signaliserer gjennom oljefondet derfor har betydning utover de konkrete investeringene som oljefondet har. I representantforslaget som er fremmet nå tas det til orde for å fase ut investeringene i kullgruveselskaper i forbindelse med vårens melding til Stortinget om forvaltningen av Statens pensjonsfond utland. I tillegg foreslås det å utvikle en norm for hvilke andre selskaper oljefondet kan ha aksjer i, basert på hvor mye av selskapets CO2-utslipp som stammer fra kull.