Vedum om ostetollen: - Hva var det jeg sa?

Sist endret: 27.09.2020
- Nå må ostetollkritikerne innrømme at de har tatt feil, sier landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum til Dagbladet.

- Det ble spådd prissjokk og mindre utvalg av ost. Det har ikke skjedd, sier landbruksmininster Trygve Slagsvold Vedum, og legger til fornøyd:

- Det var det jeg sa!

- Både Venstre, Frp og Høyre gikk hardt ut mot ostetollen. Nå må de innrømme at de har tatt feil. Det kan forbrukerne se selv ved å gå i ostedisken og se på hva som har skjedd siden jul. Det eneste som har skjedd, er at det er blitt flere oster, ikke færre, sier Vedum til Dagbladet.

Vedum viser til tall fra Statens landbruksforvaltning som viser at import av ost har gått opp med 1,5 prosent så langt i år.

- Det ble fremstilt som om dette skulle føre til en krise for hele Norge. Men importen har gått opp, ikke ned. Og utvalget av oster i butikkhyllene har heller aldri vært større - vi har registrert 292 ulike typer ost her i landet og vi har fått femti prosent flere ysterier siden vi kom i regjering, sier han.

- Om ingenting har skjedd i ostedisken, hvordan vet vi at tollen har hatt noen effekter for landbruket?

- Det var dette som gjorde at folk ikke trodde på meg før jul. Effekten for landbruket er å sikre avsetning for den norske pizzaosten, den som produseres i store volum. Hadde vi ikke gjort endringa ville det over tid blitt ulønnsomt å produsere volumost, og dermed ville omtrent femti prosent av norsk melkeproduksjon blitt satt i spill. Endringa har også gjort det mulig å gi et bedre jordbruksoppgjør i år enn tidligere, sier Vedum til Dagbladet.

Les heile saka i Dagbladet