Vedum: Oppsiktsvekkende mistillit fra Solberg

Sist endret: 27.09.2020
I en kommentar til Aftenposten i dag uttaler statsminister Erna Solberg at hun mener kommunene må ha en viss størrelse for å ha kompetansen som skal til for å gi et ansvarlig tilbud. I artikkelen vises det til sykehjem og barnehager som eksempler på tjenester der kommunestørrelse angivelig har påvirkning på de ansattes evne til å gi et ansvarlig tilbud.

-    Dette er oppsiktsvekkende mistillit fra Erna Solberg mot de mange tusen ansatte i barnehager og på sykehjem i små kommuner, sier en opprørt Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum. - Hun insinuerer at barnehage- og sykehjemsansatte i små kommuner har dårligere kompetanse enn ansatte i store kommuner. Det tror jeg er påstander som veldig mange ikke kjenner seg igjen i.

I saken i Aftenposten vises det til at barnehagene ikke lenger er et sted der man «oppbevarer» de små mens foreldrene er på jobb, men et sted for utvikling og pedagogiske tilbud.

-    Her kommer statsministeren med fordomsbaserte påstander som ikke kan belegges med fakta. Tvert i mot viser den store norske innbyggerundersøkelsen at innbyggerne i små kommuner er mest fornøyd med tjenestene de mottar fra kommunen innen pleie og omsorg, fortsetter Vedum.

-    Erna Solberg er tydeligvis ute av kontakt med virkeligheten i norske kommuner. Hun burde besøke barnehager og sykehjem i små kommuner og møte de ansatte der. Da tror jeg hun vil få et helt annet inntrykk enn hun prøver å skape her. Vi vet at det er svært mange flinke ansatte både i små og store kommuner, det burde Erna Solberg også ha fått med seg, avslutter Vedum.

For ytterligere kommentar fra Vedum, kontakt politisk rådgiver Anne Marie Aanerud, 95 78 83 36