Vedum vil ha eget samvirke for lokalmat

Sist endret: 27.09.2020
Landbruks- og matminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) lanserer ideen om en egen landsomfattende samvirkeorganisasjon for lokalmatprodusenter. ? En felles overbygning vil gjøre det lettere for mange småprodusenter, sier Slagsvold Vedum til Nationen.

Han luftet ideen på Landbrukssamvirkets konferanse i Mathallen i Oslo onsdag og følger opp når han senere i uka møter kremen av norske lokalmatprodusenter på Grüne Woche i Berlin. Det er første gang Slagsvold Vedum står for åpningen av det som er Norges største utenlandssatsing. Han er stolt over mangfoldet som vises fram, skriver Nationen.

— Ingen kan lenger si at norsk mat er kjedelig og ensporet. Nå er det tydelig for alle at mangfoldet blir større og større, sier Slagsvold Vedum.

— Lokalmatmarkedet er i vekst. Dagligvarebutikkene har mye mer lokalmat enn for noen år siden. Men mange av aktørene er små. Lokalmaten er avhengig av mye idealisme. Derfor lufter jeg ideen om et eget samvirke for lokalmat, etter mønster av de store samvirkene Tine og Nortura. Samvirkeideen kan fylle nye roller. Fellesfunksjoner kan være en hjelp for små lokalmataktører til å få kontrakter og komme ut i butikkene. Dermed kan markedet utvides og bøndene få bedre betalt, sier Slagsvold Vedum til Nationen.