Vegen videre i trivsels bygda Siljan.

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Det er fullt mulig for Siljan og redusere handelslekkasjen, skape flere arbeidsplasser, og bli flere innbyggere. Her må det til større engasjement, vilje, og prioritering. Slipp nye koster til, gi Siljan Senterparti og meg som ordfører fire år til å vise at vi får til forandring i Siljan!

Jeg har så lyst til å bli ordfører og jobbe frem de mulighetene bygda har.

Det er svært bra at alle de politiske partiene i Siljan har sluttet opp om oppussing av ungdomskolen, og utbygging av sykehjemmet. Senterpartiet vil i kommende fireårsperiode har sterkt fokus på barnehage, skole, og generelt oppvekstmiljø. Samme fokus skal vi ha på sikkerhet for sykehjemsplasser for å skape trygghet for pasienter og pårørende.

Det som ikke er bra er hvordan Siljan havner på NHO sin næringsrangering av kommuner. Siljan rykker ned 19 plasser siste år, og havner langt nede i rekka på plass 319. Det kan vi ikke slå oss til ro med. Det er heller ikke greit at bygda er på tilnærma jumbo plass i handelslekkasje. Senterpartiet er heller ikke bekvem med at Siljan hadde den største nedgangen i folketall av alle kommuner i Telemark i 2014.

Hvorfor har Siljan havnet i denne helt unødvendige situasjonen? Er det et tegn på at noen begynner å bli slitne etter mange år i politisk posisjon? Er det tiden for å slippe til nye koster i politikken i Siljan? Ordtaket sier at nye koster feier best.

En ting er i alle fall sikkert, fortsetter utviklingen i Siljan slik vi har sett den de siste årene, blir vi lettere en del av en sammenslått Grenlandskommune.

Som tidligere uttalt, Siljan sine investeringer må bidra til verdiskapning økt bolyst, og inntekter tilbake til kommunen.  Det er fullt mulig for Siljan og redusere handelslekkasjen, skape flere arbeidsplasser, og bli flere innbyggere. Her må det til større engasjement, vilje, og prioritering.

Kjell A Sølverød.

Ordførerkandidat Siljan Senter parti.