Vel blåst Notodden!

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Etter nok et strålende gjennomført arrangement, er Notodden Blues Festival over for denne gang. Det startet så smått i 1988. Den gang garanterte lokale ildsjeler personlig i forhold til kassakreditten i banken. Festivalen solgte 2000 billetter og omsatte for 200 000 kroner. Siden den gang har utviklingen vært enorm.

I 2011 ble det solgt 18 000 billetter og det anslås at ca. 31 000 personer besøkte festivalens offisielle arrangementer. Samme året fikk de prisen for «Beste internasjonale bluesfestival» av det anerkjente amerikanske Blues Foundation. Juryens begrunnelse er verdt å gjengi:

«NBF er et blues-eventyr enhver fan må oppleve. Med en stab på 700 frivillige og bare 3,5 årsverk, forvandles under festivalen den lille byen Notodden, med sine 7000 innbyggere, til et kosmopolitisk blues-senter, og tiltrekker seg mer enn 30 000 fans fra alle hjørner av blues-verden. Hadde man ikke visst bedre skulle man tro at Notodden lå langs bredden av Mississippi. Festivalen, som er bluesfolkets stolthet både i regionen og resten av Norge, har en utrolig støtte i lokalbefolkningen.»

Jens Stoltenberg hadde med andre ord rett da han under åpningen i 2001 kalte Notodden blues festival for alle bluesfestivalers mor.

Vi kan trygt slå fast at Notodden igjen har levert. Været var bra, musikken variert og god, og med omkring 16 000 solgte billetter – og enda flere besøkende – fungerer festivalen som en uovertruffen årlig møteplass for folk fra i og utenfor fylket.

Og er det noe Telemark trenger, så er det møteplasser. Møteplasser gjør fylket mer attraktivt å bo i og besøke. Men møteplasser kan også bidra til å skape vekst i næringslivet og flere arbeidsplasser. Teknologiparken, med Sperre og Telemark Technologies i spissen, har skjønt det når de i anledning festivalen inviterer personer fra sitt teknologinettverk, det offentlige og kulturpersonligheter innen blues- og folkemusikk til felles samling og fest på Brattrein. Vi trenger noen uformelle arenaer uten møterom og slips, der man kan senke skuldrene, møte gamle kjente, knytte nye kontakter og se nye muligheter.

Det er gledelig å se at Teknologiparken fortsetter framgangen. I juli presenterte Torgeir Straand og Thor Olav Sperre helt ny og førsteklasses trykktank-teknologi – utviklet på Teknologiparken i Notodden – som gjør det mulig å dykke i verdens dypeste hav. Teknologien har allerede skapt interesse i Europa og USA, og vil forhåpentligvis bidra til å skape ytterligere økt etterspørsel etter de kloke hodene i Teknologiparken. En stor og viktig nyhet for Telemark!

Om dette skyldes samlingene under Blues-festivalen er vel noe usikkert, men kort sagt: Notodden beviser at samhandling mellom kultur, næringsliv og det offentlige fint kan gå hånd i hånd – og bidra til god lokalsamfunnsutvikling.

Vel blåst Notodden!