Venstre er garantist for regjeringens sentraliseringsrefom

Sist endret: 27.09.2020
I dag la Høyre, Frp og Venstre frem en enighet som sikrer flertall for nytt inntektssystem. - Dette er et inntektssystem som er laget for å tvinge fram kommunesammenslåing, sier Marit Arnstad.

- Dette er ikke en endring av inntektssystem for kommunene som har som mål å skape bedre skoler, barnehager eller eldreomsorg. Dette er et inntektssystem som er laget for å tvinge fram kommunesammenslåing. De forslagene regjeringen og V legger fram går på tvers av de faglige rådene som Borge-utvalget ga, sier parlamentarisk leder i Senterpartiet Marit Arnstad

- Regjeringspartiene og Venstre sier selv at målet med dette inntektssystemet er å sikre at flest mulig kommuner slår seg sammen. Regjeringspartiene og Venstre er nå åpne om at kommunereformen ikke bygger på frivillighet, men økonomisk tvang. Ved å skrive under på inntektssystemet har Venstre gjort seg til garantist for regjeringens fremste sentraliseringsreform, fortsetter Arnstad.

- Senterpartiet vil i forbindelse med behandlingen i Stortinget legge fram et eget forslag til endringer i inntektssystemet. Jeg føler meg trygg på at vi sammen med de andre opposisjonspartiene i Stortinget vil komme fram til et forslag som på en helt annen måte ivaretar velferdstjenestene i alle kommuner, enten de er små eller store, sier Arnstad

- Senterpartiet støtter utflytting av arbeidsplasser, men i denne avtalen er det ikke noe å ta stilling til, dette framstår foreløpig bare som et tomt løfte. Historien til denne regjeringen og støttepartiene gjør at jeg heller ikke har så mye tro på disse løftene. Regjeringen har brukt tre år på å sentralisere Norge. Dersom de hadde ment alvor med at de ønsker mer arbeidsplasser i hele landet så burde de revurdere sentraliseringen av kommunene, sentraliseringen i politiet og nedlegging av lokalsykehus som de er godt i gang med, sier Arnstad.

Inntektssystemet skal ifølge de tre partiene inneholde flere gulrøtter og mindre pisk enn før.

- Det gis puslete og kortvarige økonomiske bidrag til kommuner som slår seg sammen, mens kommuner som velger å fortsette som før blir straffet. I realiteten ser det ut for at det eneste konkrete Venstre har fått til i disse forhandlingene er en pott på 200 millioner kroner som alle kommuner som slår seg sammen kan søke på. Når vi vet at en plass på eldrehjem koster rundt en million i året skjønner alle at dette er et veldig lite økonomisk bidrag for kommunene, avslutter Arnstad.