Venstre og KrF må rydde opp etter regjeringens ansvarsfraskrivelse for landbruket!

Sist endret: 27.09.2020 #Troms
Bondelaget og Bonde- og småbrukarlaget brøt i dag forhandlingene med staten om en jordbruksavtale for 2015. Det betyr at statens tilbud mest sannsynlig sendes til Stortinget uendret.

Jeg har stor forståelse for at landbruket valgte å bryte forhandlingene med regjeringen. Regjeringens tilbud var katastrofalt dårlig, og en provokasjon mot norsk matproduksjon og landbruket i distriktene, sier Irene Lange Nordahl, fylkesleder i Troms Senterparti.

-       Når regjeringen ikke tar ansvar for matproduksjonen så er det Senterpartiets klare mening at Stortinget må ta ansvar. Om ikke det skjer vil store deler av Troms-jordbruket, slik vi kjenner det i dag, være truet. Nå krever vi at KrF og Venstre på Stortinget tar ansvar for å bedre et elendig tilbud til landbruket, sier Nordahl.

-       KrF og Venstre har selv ansvaret for at vi har ei regjering med Høyre og FrP som legger fram et slik katastrofe-tilbud for landbruket.  Senterpartiet forventer nå at disse partiene blir med på å danne et flertall både for vedtak som gjelder årets oppgjør, og for å legge føringer for de kommende oppgjørene som styrker landbruket, særlig i distriktene, sier Nordahl.

Regjeringen kuttet en kvart milliard i overføringene i sitt tilbud og den samlede økonomiske rammen var på kun 10 % av et moderat krav fra landbruket. I tillegg er regjeringens tilbud et kraftig angrep på de små og mellomstore gårdsbrukene og på distriktslandbruket, slik vi kjenner landbruket i Troms.

Bakgrunn:

Jordbruksoppgjøret handler i bunn og grunn om hva slags mat norske familier skal spise. Det handler om norske arbeidsplasser. Og det handler om at Norge fortsatt skal være det Norge vi kjenner.

Senterpartiet ser dette, Høyre og Frp ser det ikke. Derfor valgte Senterpartiet å legge om til prosenttoll på utvalgte jordbruksvarer høsten 2012. Derfor ga Senterpartiet i fjor et oppgjør som la opp til en økt inntektsmulighet på 31 000 kr per årsverk.

I år tilbyr Høyre og Frp bøndene en økt inntektsmulighet på i snitt 10 000 kroner per årsverk. Det er drøye halvparten av det andre grupper får i år.

Reaksjonene fra landbruket viser at dette forslaget verken er egnet til å bedre forholdene for de som allerede er i næringa, eller til å gi flere lyst til å satse på å produsere mat.