Vi har aldri hatt en regjering med større sentraliseringsiver

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
- Jeg vil sterkt advare mot disse enorme sentraliseringskreftene som rir landet vårt av den sittende regjering, og dessverre blir støttet av Venstre, KrF og Arbeiderpartiet. Skal vi ha levedyktige distrikter i framtiden må vi være med å påvirke og endre denne kursen som bærer helt feil av sted, skriver Bjørn Sverre Birkeland, ordførerkandidat for Tinn Sp.

Helseminister Bent Høie sentraliserer sykehus-Norge. Rjukan sykehus var prøvesteinen. «Om han klarer å legge ned lokalsykehuset på Rjukan, vil han klare det med de resterende lokalsykehusene i landet også», var min påstand for et år siden. Nå mottar jeg nesten daglige bekymringer fra andre deler av landet, senest i dag fra Vesterålen.

Kommunalminister Jan Tore Sanner iverksetter sentraliseringen av kommune-Norge. 428 kommuner skal bli til ca 100, med de manglende økonomiske gevinster og den nedsatte tjenestekvalitet dette vil medføre for de aller fleste kommunene. Det viser i hvert fall de erfaringer som er gjort fra andre europeiske land, senest i Danmark som gjennomførte dette for 8 år siden. I tillegg forringer man innbyggernes nærhet, innflytelse og eierskap i lokaldemokratiet, viser de samme undersøkelsene som er gjort.

I dag la Justisminister Anders Anundsen fram politireformen, som de ironisk nok har kalt «Nærpolitireformen». Det innebærer å redusere de nåværende 27 politidistriktene til 12, hvilket for oss i Tinn betyr at Telemark blir «fusjonert» med Vestfold, Buskerud og Asker og Bærum.

I moderne tid har vi aldri tidligere sett en mer sentraliseringskåt regjering, godt støttet av andre stortingspartier. Samtlige ministere buker ordene bedre kvalitet på tjenestene, økonomisk gevinst, større nærhet, og mer robust. I kveld brukte Anundsen ordet robust så mange ganger i sin presentasjon av «Nærpolitireformen», at det ble vanskelig å ta ham alvorlig.

Jeg vil sterkt advare mot disse enorme sentraliseringskreftene som rir landet vårt av den sittende regjering, og dessverre blir støttet av Venstre, KrF og Arbeiderpartiet. Skal vi ha levedyktige distrikter i framtiden må vi være med å påvirke og endre denne kursen som bærer helt feil av sted.

Bjørn Sverre Sæberg Birkeland

Ordførerkandidat, Tinn Sp