- Vi trenger et nordnorsk opprør

Sist endret: 27.09.2020
- Regjeringen tar ikke Nord-Norge på alvor. Først kutter de i overføringene, så sier de at vi sturer når vi reagerer. Nå er det på tide at vi nordlendinger gjør et lite opprør, sier Janne Sjelmo Nordås.

Senterpartiets stortingsrepresentant fra Nord-Norge, Janne Sjelmo Nordås, reagerer på at regjeringen bruker storslegga på Nord-Norge i forslag til neste års budsjett. Nå håper hun at fremtiden til Nord-Norge kan reddes under behandling av budsjettet i Stortinget.

- Nordland koker over av muligheter, men har noen problemer. Men regjeringens sentralisering fortjener snart en egen, fast spalte i hver eneste avis nordpå. For det kan ikke være noen tvil om at Høyre og Frp vil bruke «storslegga» på Nord-Norge, sier Janne Sjelmo Nordås.

Regjeringen har endret kostnadsnøklene som bestemmer hvor store inntekter fra staten fylkene skal få. Oslo får nær 600 millioner kroner mer. Nord-Norge sitter igjen med store kutt – Nordland, Troms og Finnmark, samt Sogn og Fjordane. Nordland mister 283 millioner. Troms taper 93 millioner - Finnmark 18 millioner.

- Nord-Norge har en krevende geografi. Det er mye fjord og fjell og vei- og fergesystemene her er kostbare. Det er denne faktoren som de rødgrønne kostnadsnøklene tok hensyn til, men som Høyre/Frp-regjeringen gjør sitt beste for å ignorere. Dette blir dobbelt ille siden de siste anbudsrundene på båt- og fergedrift viser sterk kostnadsvekst, fortsetter stortingsrepresentanten fra Senterpartiet.

I Nordland bruker fylkeskommunen omtrent 900 mill. kr i året på samferdsel og godt over halvparten av dette går til å drifte ferger og hurtigbåter. Med et kutt på 283 mill. kr i fylkeskommunens budsjetter sier det seg selv at ferger og hurtigbåter vil rammes – og hele befolkningen får snart kjenne konsekvensen av den blåblå politikken.

- Det hviler et stort ansvar på KrF og Venstre i forhandlingene som pågår, jeg håper de vil ta Nord-Norge i forsvar i prosessen som pågår. Jeg vil i alle fall gjøre mitt ytterste for at denne distriktsfiendtlige politikken endres når budsjettet skal behandles i Stortinget, sier Sjelmo Nordås.

Stortingsrepresentanten fra Senterpartiet reagerer ikke bare på politikken, men og hvordan kritikken fra Nord-Norge blir håndtert av regjeringen. Statssekretæren i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Per Willy Amundsen fra Frp, sa følgende til NRK om kritikken som kom fra Nordland da forslaget til statsbudsjett ble kjent: «– Det finnes ingen faglig begrunnelse for påstandene som framsettes. De bidrar til å underbygge myten om den sutrete nordleningen.»

- Regjeringen tar ikke Nord-Norge på alvor. Først kutter de i overføringene, så sier de at vi sturer når vi reagerer. Nå er det på tide at vi nordlendinger gjør et lite opprør, slik at vi kan få endret denne politikken i Stortingets behandling av budsjettet, avslutter nordlendingen fra Senterpartiet.