Vil gi rett til påbygg etter fagprøve

Sist endret: 27.09.2020
Sp vil gjøre videregående utdanning mer fleksibel ved å gi rett til påbygging etter fagbrev. Slik dagens system fungerer, legges det ikke til rette for å kunne gå yrkesfag og være lærling i to år, for så å gå løs på påbygningsåret på videregående skole. Dette vil Sps skolepolitiske talskvinne, Anne Tingelstad Wøien, gjøre noe med, melder ANB.

Hun har spilt inn dette som et krav til kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) i forbindelse med forarbeidet til den varslede stortingsmeldingen om «Kunnskapsløftet» som kommer til våren.

– Flere forsøker å kombinere praktisk og teoretisk utdanning på egenhånd innenfor de tre årene de har rett til videregående opplæring. Problemet er at et rigid system gjør det vanskelig. Er systemet for lite fleksibelt må vi endre systemet, ikke elevene, mener Tingelstad Wøien til ANB.

Hun viser blant annet til at dagens system gjør at svært mange som går yrkesfag hopper av etter to år, for å ta det tredje året som påbygning for å få studiekompetanse. Derfor vil hun også ha fjernet kravet om treårig sammenhengende uttak av ungdomsretten.

– Påbygningsåret er et svært krevende år med blant annet ti timer norsk i uka. Så tøft at fra enkelte studieprogram stryker over halvparten av de som tar dette påbygningsåret. Dermed står de på bar bakke, uten studiekompetanse og uten fagbrev. Dette er gjerne elever på helsefag som ønsker å gå videre til sykepleierutdanning. En yrkesgruppe vi har veldig stort behov for i framtiden, poengterer Tingelstad Wøien overfor ANB.