Vil ha nytt våpenamnesti

Sist endret: 27.09.2020
- Jeg deler politiets ønske om å få bedre oversikt over uregistrerte våpen, og ønsker derfor å åpne for et nytt våpenamnesti, sier partileder i Sp Trygve Slagsvold Vedum.

Et våpenamensti innebærer at den som har uregistrerte våpen, kan registrere disse uten risiko for reaksjoner fra politiet. NRK melder i dag om 65 000 våpen på avveie, og Norges Skytterforbund påpeker behovet for at ny våpenlov blir lagt fram for Stortinget. Utredningen om ny lov var ferdig i 2011.

Senterpartiets utgangspunkt for arbeidet med ny våpenlov er at vi skal ta vare på og legge til rette for skytesporten og tradisjonen med jakt i Norge. Reglene for å eie våpen må både ivareta sikkerheten og være praktiske å overholde for jegere og skyttere. Norske jegere og skyttere er kjent for å være svært ansvarsbevisste, og dette må ligge til grunn når vi skal utforme en ny våpenlov.

- Etter at skyttere og jegere de siste årene har blitt pålagt omfattende regler for å eie og oppbevare våpen, mener jeg at den nye loven bør legge mindre vekt på nye generelle regler for alle våpeneiere, og mer vekt på at folk som er uegnet til å ha våpen, ikke skal ha anledning til dette, sier Vedum.