Vil ha vinmonopol i taxfree-utsalget

Sist endret: 27.09.2020
Leder i Sps programkomite Trygve Slagsvold Vedum vil at staten skal ta over alkoholsalget på norske taxfree-butikker. - Taxfree-salget øker hvert år på bekostning av Vinmonopolet. Over tid vil det true Vinmonopolets rolle i det norske samfunnet, frykter Slagsvold Vedum, melder VG.

Travel Retail Norway (TRN) driver Taxfree-butikker på de største flyplassene i Norge. Ifølge Proff.no hadde selskapet en omsetning på 3,4 milliarder kroner i 2010. Samme tid hadde Vinmonopolet en omsetning på 11,2 milliarder kroner, skriver VG.

- Dermed er TRN en betydelig aktør innenfor norsk alkoholomsetning, og en reell konkurrent for Vinmonopolet. Derfor ønsker vi at også taxfree-omsetning skal komme inn under Vinmonopol-paraplyen, og at overskuddet skal komme samfunnet til gode, sier Vedum til VG.

Han viser til at nesten en tredjedel av den innenlandske omsetningen på sterkvin og brennevin skjer på taxfree-butikker. For vin er tallet syv prosent.

- Mange har glede av alkohol, men det er også mange som har utfordringer knyttet til det. Det enorme overskuddet fra taxfree-butikkene kan heller brukes til forebyggende arbeid, holdningskampanjer og andre ting som Vinmonopolet jobber med, i stedet for at de går rett i lomma på privatpersoner, sier Slagsvold Vedum til VG.

Han frykter også at de private taxfree-aktørene vil true Vinmonopolet over tid. - Vinmonopolet er bærebjelken i norsk alkoholpolitikk, og for å opprettholde denne er det viktig at de er ledende på alkoholsalg i Norge. Vi må sikre Vinmonopolets rolle også for fremtiden, mener Slagsvold Vedum.Han påpeker at det fortsatt skal være en taxfree-ordning med momsfritak, skriver VG.