Ja til norsk mat

Sist endret: 27.09.2020 #Rogaland

Senterpartiet mener økt norsk matproduksjon er viktig for å sikre trygg mat til befolkningen, styrke beredskapen og for å bidra til arbeidsplasser og verdiskaping, skriver Geir Pollestad.

- av Geir Pollestad, landbrukspolitisk talsperson i Senterpartiet

Senterpartiet mener økt norsk matproduksjon er viktig for å sikre trygg mat til befolkningen, styrke beredskapen og for å bidra til arbeidsplasser og verdiskaping.

Et flertall på stortinget har slått fast at inntekt er det viktigste virkemidlet for å nå målene for norsk jordbruk. Et enstemmig Storting har også sagt at inntektsmålet er å redusere inntektsforskjellene mellom bønder og andre grupper.

Til tross for dette så har Høyre, Frp og Venstre sikret flertall for et jordbruksoppgjør som vil øke inntektsforskjellene med 3700 kroner per årsverk. Det mest oppsiktsvekkende er at de mener det skal bidra til å redusere inntektsgapet. Det er helt ulogisk.

Om "bonde A" tjener 250 000 kroner i året og "annen person B" tjener 450 000 kroner i året, så mener altså Frp, Høyre og Venstre at inntektsgapet mellom de to kan reduseres om "annen person B" får enn inntektsøkning som er 3700,- kroner høyere enn "Bonde A". Superenkel matte tilsier tvert imot at inntektsgapet da øker med 3700 kroner.

Det kan godt være at de i FrP, Høyre og Venstre i fullt alvor mener at de reduserer inntektsgapet gjennom å øke det. Ingen andre tror på det.

Uten en skikkelig satsing på norsk matproduksjon vil det bli vanskeligere å ha et landbruk i hele landet, ha et landbruk med både små og store bruk og ikke minst blir det vanskelig å øke matproduksjonen i Norge.