I dag la regjeringen frem forslag til endringer i Naturmangfoldsloven i forbindelse med ulvesaken. Senterpartiet mener at lovendringen er en avsporing.

- Dette forslaget oppfyller ikke Stortingets vedtak om ulveforvaltning og må avvises. Senterpartiet forventer at alle partiene som var med på ulveforliket ikke aksepterer dette blindsporet som i realiteten kan stramme inn muligheten til felling av ulv, sier Marit Arnstad.

- Dette er juridiske spissfindigheter. Både Senterpartiet og en rekke andre aktører har hele veien sagt at det ikke er behov for en lovendring i denne saken. Når vi nå ser vi at lovendringen kan blir brukt i mot Stortingets vilje, da har Helgesen sviktet, fortsetter Senterpartiets parlamentariske leder.

- I dag er det flere ulv i Norge enn Stortinget har bestemt at det skal være. Stortinget har vært svært tydelige på at når antallet ulv er langt over bestandsmålet skal det tas ut tilstrekkelig mange ulv til at vi kommer ned til bestandsmålets øvre grense. Senterpartiet er svært skuffet, men ikke overrasket over at regjeringen nok en gang ikke retter seg etter det vedtak Stortinget har gjort, avslutter Arnstad.