- I løpet av det siste halve året har vi sett at regjeringens reformer har blitt tvangsreformer. Nå tvinger regjeringen kommuner og fylker til å slå seg sammen, og både lensmannskontor og skattekontor legges ned mot kommunenes ønske, sier Vedum.

- Senterpartiet har hele tiden vært tydelige på at vi ønsker tjenester nær folk. Det er viktig for at vi skal kunne ha gode og levedyktige lokalsamfunn over hele landet. For oss er det helt selvsagt at du skal ha lik rett til gode velferdstjenester og trygghet i lokalsamfunnet uansett hvor du bor i landet, sier Arnstad.

Senterpartiet har vært en av regjeringens fremste kritikere i flere perioder, og vårens politiske begivenheter viser at kritikken har vært berettiget mener Vedum.

- Det har vært mange krevende debatter denne våren. Ikke bare om sentralisering, men også om ulv, jordbruksoppgjør, konsesjonslov, langtidsplanen for Forsvaret, Heimevernet og om pensjonister skal få pensjonen sin på papir eller ikke. Samtidig har Senterpartiet opplevd vekst på meningsmålingene. Det tror jeg handler om at mange føler at Senterpartiet er tydelige på saker som folk er opptatt av, sier Vedum.

- Det har vært en bekymringsfull utvikling denne våren der regjeringen har overkjørt stortingets flertall. Dette har vi først og fremst sett i ulvesaken. Som et folkestyreparti ser vi svært alvorlig på denne utviklingen der regjeringen overkjører et flertall i Stortinget og dermed også et flertall av befolkningen. Da er det ikke rart at folk rundt om i hele Norge føler seg oversett, overprøvd og overkjørt, sier Arnstad.

Arnstad og Vedum kunne glede seg over tredje året på rad med medlemsvekst, og til nå i år har Senterpartiet fått ca. 1500 nye medlemmer.

- Det å få nye medlemmer gir god drivkraft inn i valgkampen. De bidrar med nye politiske ideer og motivasjon. Senterpartiet er klare til å drive en aktiv valgkamp i hele landet. Fire år med sentralisering og stordriftstanker er nok. Nå trenger Norge en regjering som ser hele landet, avslutter Vedum.