Her finn du heile Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2019:

Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2019 ble lagt fram mandag 12.november. Her går Senterpartiet inn for å utjevne forskjellene mellom fattig og rik som har skutt i været under den blåblå-regjeringen. Totalt foreslår Sp å kutte avgiftene med 1 milliard kroner.

- Senterpartiet står alene i kampen mot avgiftene. Med Høyre og FrP i regjering har avgiftene økt med 6,6 milliarder siden 2013. Dette øker forskjellene i Norge fordi det er de med lavest inntekt som blir rammet hardest av økte avgifter. Dette ser hverken venstresiden eller høyresiden ut til å ta innover seg. I tillegg til avgiftsreduksjoner vil de som tjener under 720 000 kroner få mindre skatt med Senterpartiets sitte forslag enn med forslaget fra Høyre og FrP. Det er fordi vi henter inn igjen disse pengene med å øke skatten for de som tjener aller mest, forteller Vedum.

Senterpartiet vil spare penger ved å fryse lønna til de beste betalte lederne og redusere konsulentbruken i staten.

- Senterpartiet vil fryse lønna til de best betalte lederne i staten og kutte ned den statlige bruken av overbetalte konsulenter. I stedet vil vi at vanlige folk skal betale mindre for drivstoff og fjerne flyseteavgiften på fly under 20 tonn. Det er nemlig mange i dette landet som ikke har noe annet valg enn å kjøre eller ta et Widerøe-fly for å komme seg fra A til B. Det er også uakseptabelt at pendlere  skal bli straffa fordi de har lang vei til jobb. Med vårt budsjett vil en typisk pendler sitte igjen med rundt 2000 kroner mer på konto, sier Vedum.

Mer til skole og eldreomsorg

Senterpartiet vil styrke tjenestene nær folk og foreslår å gi kommunene et skikkelig løft. Vedum vil at hverdagen skal bli bedre både for de eldre på sykehjem og elevene på den lokale skolen.

- Med regjeringens budsjettforslag blir det færre varme hender, dårligere mat og dårligere kulturtilbud til de som kanskje ikke har så mye annet. Vi mener at en gammel dame som må bo på sykehjem skal ha en varm hånd å holde i og spise god og sunn mat. Mens de yngste av oss skal bli sett og føle seg trygge når de er i barnehagen og på skolen, sier Vedum.

Beredskap i hele Norge

Senterpartiet foreslår å øke Hærens budsjett med 1 milliard og å styrke Heimevernet med 300 millioner. De vil bevilge 500 millioner til et tilstedeværende politi i hele landet. I sitt budsjettforslag går Senterpartiet inn for en kraftig forsterkning på den norske beredskapen. Totalt legger partiet opp til en beredskapspakke på 3,3 milliarder kroner.

- Regjeringen har i flere år nedprioritert forsvaret vårt. Og den såkalte nærpolitireformen har ført til dårligere polititilbud lokalt. Vi vil ha et velfungerende forsvar og sørge for at folk raskt får hjelp av det lokale politiet når de trenger det, sier Vedum.