Under et besøk i Hedmark tidligere i dag uttalte statsminister Erna Solberg at hun vil presse på for å gjennomføre Stortingets intensjon i ulveforliket.

- Senterpartiet håper selvfølgelig at statsministeren mener alvor når hun sier at hun vil presse på for å gjennomføre Stortingets ulveforlik, men vi har sett så mange forsøk på utsetting og utvanning av dette forliket at vi ikke tør håpe på noen løsning før statsministeren er helt konkret på hva hun nå vil gjøre, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum.

- Regjeringen har hatt mange muligheter til å følge opp Stortingets ulveforlik, men ventet i et halvt år med å si fra at de mente at lisensfelling på ulv innenfor ulvesona ikke kunne gjennomføres. Deretter har klima- og miljøminister Helgesen to ganger møtt i Stortinget for å redegjøre om sitt avslag på lisensfelling, begge ganger uten å komme med konkrete tiltak som kan føre til jakt i vinter. Hvis statsministeren faktisk mener alvor med det hun sier i dag, ber jeg henne si konkret hva hun vil gjøre med saken, sier Vedum.

- Regjeringen har skjøvet lovverket foran seg i månedsvis og sagt at det ikke er mulig med lisensfelling innenfor ulvesona fordi det er i strid med loven. Dette er vi uenige i, men betyr statsministerens uttalelser i dag at hun vil endre loven? Hvis ikke, hvilke andre tiltak kommer hun til å fremme for å sikre at årets lisensfelling kan bli gjennomført, avslutter Vedum.