Tilbudet fra landbruksministeren langt unna stortingets politikk

Sist endret: 27.09.2020

Regjeringen har i dag lagt frem sitt tilbud til vårens jordbruksoppgjør. Staten tilbyr bøndene 410 millioner kroner. - Det er selvsagt opp til partene å vurdere tilbudet, men jeg registrerer at tilbudet er langt unna den jordbrukspolitikken som Stortinget vedtok 25. april da jordbruksmeldingen ble behandlet, Geir Pollestad.

Regjeringen har i dag lagt frem sitt tilbud til vårens jordbruksoppgjør. Staten tilbyr bøndene 410 millioner kroner. Av disse er 177 millioner budsjettstøtte. Bøndene har krevd til sammen 1,45 milliarder kroner.

- Det er selvsagt opp til partene å vurdere tilbudet, men jeg registrerer at tilbudet er langt unna den jordbrukspolitikken som Stortinget vedtok 25. april da jordbruksmeldingen ble behandlet, sier landbrukspolitisk talsperson i Senterpartiet Geir Pollestad.

- Stortinget har sagt at inntektsforskjellene mellom jordbruket og andre grupper skal reduseres. Dette tilbudet legger opp til at inntektsforskjellene øker.  Landbruksministeren og regjeringen viser med dette tilbudet at de verken tar jordbruket eller stortinget på alvor, sier Geir Pollestad.

- Senterpartiet mener selvsagt at det er jordbrukets organisasjoners oppgave både å vurdere om de skal gå i forhandlinger og å forhandle, sier Pollestad.

- Regjeringen viser igjen manglende vilje til å satse på matproduksjon. Den reelle verdien av jordbruksstøtten er betydelig redusert under Frp, H, KrF og V sin periode. I følge tall fra Norges Bondelag har realverdien av jordbruksstøtten gått ned med 846 millioner siden regjeringsskiftet i 2013.  Nå er det på tide å satse på norsk matproduksjon, avslutter Pollestad.

Jordbruksforhandlingene skal etter planen være avsluttet 15. mai.