«Vi mener det nye lovforslaget i hovedsak fremmer god forvaltning av naturområdene. Vi mener imidlertid at den tar for lite hensyn til tradisjonell høsting av ressurser i naturen»
Resolusjon/høringssvar vedtatt på landsmøte i Senterpartiets samepolitiske organisasjon 01.09.2024
Resolusjon
Senterpartiets samepolitiske landsmøte slutter seg til forslag om ny motorferdsellov i utmark og mener det er viktig at slik aktivitet skjer i kontrollerte former. Vi støtter også at den nye loven gir mer lokalt selvstyre og at mye av ansvaret for tilrettelegging for denne motoriserte ferdselen blir lagt til kommunene. Kommunene er som oftest de som sitter på spesialkompetanse over deres naturområder, og den tradisjonelle bruken av utmark.
Vi mener det nye lovforslaget i hovedsak fremmer god forvaltning av naturområdene. Vi mener imidlertid at den tar for lite hensyn til tradisjonell høsting av ressurser i naturen, som private husholdninger er avhengig av, og som er en av de store fordelene ved enkelte bosetningsområder. Derfor har vi foreslått noen endringer.
Vi vil også påpeke at det er en relativt liten gruppe av samene som har reindriften som kulturbærende næring. Samisk kultur er viktig for en mye større del av befolkningen i Finnmark enn de som er i reindriften. I sammenheng med ny motorferdsellov i utmark må det derfor også legges til rette for utmarksbeite i landbruk, tradisjonell høsting av bær og planter, jakt, innlandsfiske og tilrettelegging for fiske i havet. Slik aktivitet til næringsformål eller til matauke (privat bruk), da disse er viktig for bosetning og kulturutøvelse.
Vi mener det er positivt at det åpnes for kjøring i utmark til bosteder der det er nødvendig. Dette gir kommunene mulighet å tilby beboere der det ikke er annen alternativ, mulighet til å komme seg frem på en lovlig måte.
Vi forventer at kommunene kan bestemme mer selv, og at de må både forskriftsfeste slik aktivitet og få veier og traseer for motorisert ferdsel inn o arealplanen.
Senterpartiets samepolitiske landsmøte slutter seg til lovendring med disse endringene (skrever i kursiv og uthevet):
Kapittel 2 Alminnelige regler om motorferdsel i utmark og vassdrag
§ 8 Aktsom og hensynsfull motorferdsel
All motorferdsel i utmark og vassdrag skal være aktsom og hensynsfull, slik at ferdselen ikke unødig påfører naturen, friluftslivet eller den samiske kulturutøvelsen skade eller ulempe. Særlig hensyn skal tas ved motorferdsel i vårløsninga eller i vått terreng, i yngletiden for vilt og i kalvingstiden for rein og andre beitedyr.
§ 9 Myndighet til å regulere motorferdsel som ellers er tillatt
Kommunen eller statsforvalteren kan i avgrensede områder midlertidig begrense eller forby motorferdsel som ellers er tillatt etter kapittel 3 til 5, når det er nødvendig for reindrift, landbruk, tradisjonell høsting eller andre interesser som denne loven skal ivareta.
Kommunen eller statsforvalteren kan begrense eller forby motorferdsel som ellers er tillatt etter kapittel 3 til 5 i spesielt sårbare områder.
Adgangen til å begrense eller forby motorferdsel etter første og andre avsnitt gjelder ikke for motorferdsel som er tillatt etter §§ 11, 12, 14 eller 16.
Kommunen kan fastsette traseer og krav til transport- og fremkomstmidler som skal benyttes til ferdsel etter §§ 12, 15 og 16, så lenge det ikke er vesentlig til hinder for å gjennomføre den nødvendige ferdselen.
§ 10 Retningslinjer for vedtak om motorferdsel
Ved vurderinger av om motorferdsel skal tillates etter denne loven, skal det legges vekt på om motorferdselen skjer på den måten, det tidspunktet, langs den traseen og med den teknologien som innebærer minst påvirkning på natur, friluftsliv og samisk kulturutøvelse. Det skal særlig legges vekt på å unngå skader av motorferdsel i vårløsninga eller i vått terreng, i yngletiden for vilt og i kalvingstiden for rein og andre beitedyr.
Vedtak etter denne loven skal, så langt det er rimelig, bygges på etterprøvbar kunnskap om natur, friluftsliv og samisk kulturutøvelse.
Det skal fremgå av begrunnelsen for vedtak om motorferdsel etter denne loven hvordan retningslinjene i denne paragrafen er vurdert.
Kapittel 3 Generelle unntak fra forbudet mot motorferdsel
§ 14 Jordbruks-, skogbruks og reindriftsnæring
Forbudet i § 7 gjelder ikke motorferdsel som er nødvendig i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Der det ikke finnes infrastruktur som vei og kaianlegg, kan kommunen gi utøvere som driver fiske som næring, tillatelse til motorisert ferdsel for frakt av fangst og redskap.
Kapittel 4 Planfestede unntak fra forbudet mot motorferdsel
§ 25 Landingsplasser
Forbudet i § 7 gjelder ikke landing med luftfartøy på landingsplasser som er fastsatt i arealplan etter plan- og bygningsloven. All ferdsel må skje innenfor rammene som er fastsatt i planen.
Kommentar: Lufttransport til turistformål bør ikke tillates. Dette gjelder også friluftsfolk som ønsker å komme seg hurtig frem til et bestemt mål. Vi ønsker ikke tilstander med skytteltrafikk av folk som ønsker å ta i bruk attraktive friluftsområder med luftfartøy, da det skaper støy og ulemper for annen bruk av naturen og for dyreliv.
Kapittel 5 Kommunale tillatelser til motorferdsel
§ 28 Utmarksnæring/utmarkshøsting
Kommunen kan gi virksomheter som er registrert i Enhetsregisteret, tillatelse til nødvendig motorferdsel for godstransport i utmarksnæring/utmarkshøsting. Slik tillatelse kan bare gis til transport med luftfartøy, transport på vassdrag, transport på snødekt mark og transport på lovlig etablert traktorvei. I Finnmark kan slik tillatelse også gis til transport langs godt etablerte barmarkstraseer.
Merknad: Tradisjonell høsting foretatt av fastboende til plukking av bær, planter, eggsanking, duodji-emner, jakt og innlandsfiske er viktig for bosetning og kulturutøvelse. Kommunen skal ha klare retningslinjer om hva som er tillat i egen vedtatt forskrift, samt ha vedtatt i kommunens arealplan hvilke naturveier og stier det er tillat og bruke motorisert kjøretøy til slikt formål.