Med erfaring, bredde og sjarm skal Senterpartiet i Buskerud gjøre et godt Stortingsvalget!

Med erfaring, bredde og sjarm skal Senterpartiet i Buskerud gjøre et godt Stortingsvalg!

Nominasjonskomiteen går inn for at Per Olaf Lundteigen (67) fra Øvre Eiker, Sigrid Simensen Ilsøy (42) fra Hol, Stian Bakken (35) fra Ringerike og ungdomskandidaten Kaja Kværner (21) fra Lier skal ha de fire øverste plassene på Sp-lista i Buskerud.

De siste meningsmålingene viser at Senterpartiet ville vært inne med to mandater fra Buskerud. Under nominasjonsprosessen har det ikke vært tvil om at Lundteigen skal renomineres som førstekandidat for Buskerud Senterparti, sier leder av nominasjonskomiteen Sunni Grøndahl Aamodt.

Publisert: 12.10.2020 #Buskerud

Per Olaf Lundteigen har væt en tydelig politiker på Stortinget siden han første gang ble innvalgt i 1993, han er grundig og spisset i sitt politiske arbeid som har gitt resultater gjennom totalt fem stortingsperioder.  Inneværende periode sitter Lundteigen i arbeids- og sosialkomiteen og han jobber for et trygt og rettferdig arbeidsliv for alle. Han mener vi må skape grønn vekst og fornybare næringer som gir nye arbeidsplasser i hele landet.

Sigrid Simensen Ilsøy var også nominert på andre plass ved forrige storingsvalg, hun har møtt som vara for Lundteigen ved flere anledninger. Ilsøy er sivilingeniør i Statkraft, politisk aktiv i kommunepolitikk som gruppeleder for Sp i Hol. Sigrid ønsker å utjevne økonomiske og geografiske forskjellen, gjennom bedre distriktspolitikk.

Nykommeren Stian Bakken har en allsidig bakgrunn som viser noe av bredden i forslaget til stortingsvalglisten. Han har bakgrunn som folkevalgt i Flå, Hallingdal, han flyttet for få år siden i Ringeriksregion og bor nå i Hønefoss. Ved siste kommunevalg ble han valgt inn for Senterpartiet og sitter i formannskap og kommunestyre i Ringerike. Stian er utdannet inn ambulansefaget, økonomi og politi, og jobber til daglig i Økokrim. Stian er opptatt av beredskap og justis, barn og unge og sist men ikke minst økonomi.

På fjerdeplass på lista foreslår nominasjonskomiteen Kaja Kværner fra Lier. Kværner er ung og engasjert, hun har allerede rukkel å få en del erfaring med organisasjonsarbeid og lokalpolitikk. I tillegg til å være nestleder i Buskerud Senterungdom er hun aktiv i Bygdeungdomslaget. Hun sitter i kommunestyret i Lier og er leder for landbruksutvalget der. Kværner studerer husdyrvitenskap på Norges Universitetet for miljø og biovitenskap.

Med Lundteigen fra Eiker, Simensen Ilsøy fra Hallingdal, Bakken fra Ringerike og Kværner fra Nedre Buskerud har vi en god «geografisk miks» og disse 4 besitter samlet en bred kompetanse sier nominasjonskomiteleder Aamodt. Dette har vært en svært krevende prosess, vi har hatt godt med kompetente og interessante kandidater, men har dessverre bare plass til 14, og vi skulle ivareta 19 kommuner, hvorav 3 større byer.  Hun legger til at på de neste plassene har vi både dyktige og profilerte Senterpartipolitikere, de vil alle bli sentrale i valgkampen. Vi ønsker å representere bredden, både i geografi, erfaring, bakgrunn og alder, og mener vi har lagt frem en liste som nettopp dekker opp dette, vi har med oss to «nye» områder Svelvik som en del av Drammen og Jevnaker som også er knyttet til vårt Stortingsvalgområde sier Aamodt.

Nominasjonsmøtet i Buskerud Senterparti holdes 31. oktober i Vikersund. Det er gjennomført tre innspillsrunder med alle Sp-laga i Buskerud i forkant av nominasjonskomiteens endelige forslag til Sp-liste. Siste runde viste at lokallagene ønsket en listetopp i tråd med det nominasjonskomiteen nå foreslår.

Nominasjonskomiteens forslag til stortingsvalgliste for Buskerud Senterparti ser slik ut:

Plassering

Øvre Eiker

1990

Innstillingen er enstemmig.

Nominasjonskomiteen har bestått av; Sunni Grøndahl Aamodt – leder – Modum, Kristoffer Røren – nestleder- Øvre Eiker, Laila Tryde - Lier, Frithjof Rudstaden - Hole, Kari Anita Brenna - Gol, Knut Klev - Flesberg, Ingrid Nikoline Sand – Buskerud Senterungdom og Aina Kristin Svendsby – Buskerud Senterkvinner.