Arasvika - Hennset – gratis ferje fra 1 juli 2022

Regjeringa innfrir og som 1 av 6 samband i Møre og Romsdal blir Arasvika – Hennset gratis fra 1 juli 2022.

Hurdalsplattformen slår fast at regjeringa skal gjøre ferjer til øyer uten fastlandsforbindelse og ferjer på forbindelser med under 100 000 passasjerer inkludert fører per år gratis fra 1. juli 2022. I tillegg slår Senterpartiet og Arbeiderpartiet i regjerings- plattformen fast at ferjetakstene på andre forbindelser skal halveres sammenlignet med 1. januar 2021.

Innbyggerne og næringslivet på stedene som nå får store innsparinger i transportkostnadene, har oftest ikke annet valg enn ferja som transportform, og ferjekostnaden kjem i tillegg til andre avstandsulemper med å bo i distrikta.

Dette er derfor et målretta tiltak for å gjøre hverdagen og næringsutvikling enklere i distrikta og særskilt for øyer uten fastlandssamband.

Vi i Senterpartiet har i lang tid jobbet målrettet for dette!

De andre sambanda i Møre og Romsdal som også får gratis ferje er:

• Molde – Sekken
  • Festøya – Hundeidvika
  • Småge – Orta - Finnøya – Sandøya – Ona
  • Sæbø - Leknes - Skår – Trandal – Standal
  • Voksa – Kvamsøya

Vi jobber videre med å følge opp at øysamfunn uten annet alternativ også skal få gratis ferge, som beskrevet i plattformen. Vi håper og tror at regjeringen følger opp dette i neste statsbudsjett!

På bilde en glad gjeng fra Aure Senterparti!

Fra Venstre: Fylkestingsrepresentant Ingunn Oldervik Golmen, varaordfører Ole Bendik Nilsen, nestleder Ildri Aresvik Hals og lokallagsleder Jan-Einar Gjerde

Denne artikkelen ble først publisert 08.05.2022