Kort oppsummering fra Senterpartiets fylkesårsmøte 2 og 3 april i Kristiansund

En flott gjeng «ungdommer» tok turen fra Aure til Kristiansund lørdag 2 april og søndag 3 april som delegater til Senterpartiets fylkesårsmøte. Jan-Einar Gjerde, Ildri Aresvik Hals, Daniel Golmen, Stine Wigum Hagen, Ingrid Ramsvik og observatør Ida Toft Ramsvik fikk to veldig fine og lærerike dager i lag med flinke partifeller på Thon Hotel denne helga.

Lørdag var det generaldebatt og viktige tema som ble fremmet for diskusjon var krigen i Ukraina, kostnadsøkningene i lokalt næringsliv og landbruket spesielt, kraftsituasjonen, oljenæringen som Senterpartiet støtter fult opp om, regionreformer etc. Debatten bar preg av positivitet – finne de gode løsningene og stoppe sentraliseringen.

Etter mange timer med debatt, var det tid for festmiddag. Og selvfølgelig hadde kokkene sørget for mat av lokale råvarer for senterpartifolka! Forrett av klippfisk,og hovedrett av indrefilet av svin fra Surnadal smakte fortreffelig. Underholdninga stod Elg for, han framkalte tidvis gapskratt med sanger og skråblikk på verden,og avslutta med den nydelige og melankolske «,Elg si vuggevise».

Søndag ble viet resolusjonene som Aure absolutt hadde satt sitt preg på. Ildri Aresvik Hals var på talerstolen to ganger for å snakke om landbruk og Merkurordningen til lokalbutikkene våre. Aure-delegatene kunne reise hjem på søndagen med masse inspirasjon og faglig påfyll.

Ei slik helg er naturlig nok fylt av politisk debatt om saker som er viktige for Senterpartiet både nasjonalt og mer lokalt. Men én like viktig del er lagbygginga. Det er ikke til å komme fra at tida fra Senterpartiet gikk inn i regjering har vært tøff og preget av den ene krisa etter den andre, og tidvis hardt mediekjør. Da er det ekstra godt å få besøk av Stortingsrepresentantene Jenny Klinge og Geir Inge Lien og parlamentarisk leder Marit Arnstad som ga oss god informasjon fra «der det brenner». Vi fikk og en kort pep-talk fra Karl Kristian Langeland som var Trygve sin valgkampmedarbeider. Jeg tror vi snakker for flere av delegatene når vi fastslår at vi dro hjem med både pågangsmot og optimisme, og at lagfølelsen er på topp!

Denne artikkelen ble først publisert 06.04.2022