Resolusjoner

Styrk det desentraliserte utdanningstilbudet ved Nord universitet! / Glad i ho mor? Studer der du bor!

25.04.2024

Nord universitet tilbyr i dag utdanning ved ni studiesteder i Nordland og Trøndelag, og er en viktig aktør i flere lokalsamfunn for å sikre rekrutering av nødvendig fagkompetanse. Studiestrukturen skal nå revideres, og flere studiesteder står i fare for å legges ned.

Da regjeringen fremmet forslag om strukturreformen for høyere utdanning ble det understreket at det ikke skulle føre til nedleggelse av studiesteder. Men i tildelingsbrevet for Nord universitet for 2019 sier regjeringen at det er utfordrende med stor geografisk spredning og ber derfor styret i Nord universitet vurdere sin struktur ut fra to perspektiver: faglig og økonomisk bærekraft. Senterpartiet mener regjeringen politikk er stikk i strid med tidligere lovnader og behovet lokalsamfunn har for kompetanse.

Nord universitet er en viktig aktør i flere Nordlandssamfunn. Senterpartiet er sterkt bekymret for at en reduksjon, i verste fall nedleggelse, av flere studiesteder vil føre til kompetanseflukt og manglende evne til å rekruttere kvalifisert personell til lovpålagte tjenester. Nedleggelse av desentraliserte studietilbud vil særlig ramme de små kommunene som allerede sliter med rekruttering.

•  Senterpartiet mener regjeringen må sikre finansiering som muliggjør at Nord universitet kan opprettholde og styrke sin studiestruktur.

• Senterpartiet mener nettbaserte og desentraliserte studietilbud er viktig for å tilgjengeliggjøre utdanning for alle uavhengig av bosted.

• Senterpartiet mener desentraliserte studietilbud er med å sikre at kompetansen blir lokalt.