Hastigheten på samfunnet har blitt kraftig redusert under koronakrisa. Folk skal holde avstand og helst ikke møtes, og for mange har kontoret, kontorlandskapet eller skolen blitt bytta ut med hjemmekontor og hjemmeskole.

Hjemmekontor kan være bra, når de digitale løsningene du er vant til fungerer godt innenfor hjemmets fire vegger. Mange av oss har også i rakettfart lært ulike nye digitale møteformer. Det er bra. Men når den digitale hastigheten hjemme gjenspeiler den fysiske hastigheten i samfunnet om dagen, blir det problemer.

Dette gjelder vel bare «der ingen skulle tru at nokon kunne bu» tenker du kanskje. Men faktum er at flere steder i Vestfold og Telemark er det umulig å ha kontor eller skole hjemme fordi hastigheten på internettet er for dårlig.

Arbeidstakere som gjør en kjempejobb i hverdagen mister plutselig muligheten til å gjøre jobben sin, fordi en grunnleggende infrastruktur som internett ikke er god nok. Da blir det selvsagt heller ikke mulig å følge digital undervisning i skolen, ha videokontakt med familie eller andre ting som krever internettforbindelse av en viss kvalitet.

Senterpartiet vil ha like muligheter for alle, det skal være trygt, godt og mulig å bo i hele landet vårt. Da må bredbånd bygges ut der folk bor. Det handler om beredskap. I en krisesituasjon, som vi nå står midt oppe i, skal alle kunne bidra og følge med i samfunnet - uavhengig av bosted. I hverdagen ellers dreier det seg rett og slett om livskvalitet. Derfor har Senterpartiet i mange år jobbet for digital allemannsrett, nå ser vi virkelig hvor viktig det er!

Innlegget har stått på trykk i Østlandsposten