Jill Eirin Undem. Foto Tønsbergs Blad

Slik vil Senterpartiet utdanne fremtidens fagarbeidere

Publisert: 01 09 2020

Det er viktig å utdanne dyktige fagarbeidere som arbeids- og næringslivet vårt vil ha, skriver Jill Eirin Undem.

- Senterpartiet vil ha et tett samarbeid med arbeids- og næringslivet med lærere som har solid realkompetanse og oppdatert kunnskap som.

Et nytt skoleår i videregående skole er i gang. Et nytt skoleår som skal bringe våre unge og håpefulle enda nærmere en fremtidsdrøm og en spennende yrkeskarriere. Da er det viktig å ha trygge lærere med solid realkompetanse som kan veilede og inspirere.

I disse dager vurderes det å innføre utvidet kompetansekrav for lærere på videregående nivå. Noen mener det er fornuftig å innføre krav om master for lærere på yrkesfag. Senterpartiet er uenig.

En master er ingen garanti for at vi skal kunne utdanne dyktige fagarbeidere.

Vi trenger lærere på restaurant- og matfag som kan bake brød og har kjent på kroppen hvordan det er å jobbe i et hektisk samspill på et kjøkken. Vi trenger lærere på naturbruk som har hatt jord under neglene og har drevet med hest -og ikke bare lest om det. Vi trenger lærere på elektrofag som har jobbet med strøm og fått støt – og ikke bare lest teorien. Vi trenger lærere som har forståelse for og kan fagets håndverk.

Senterpartiet vil utdanne fremtidens fagarbeidere i tett samarbeid med arbeids- og næringslivet med lærere som har solid realkompetanse og oppdatert kunnskap.
Det er helt nødvendig for å utdanne dyktige fagarbeidere som arbeids- og næringslivet vårt vil ha