Senterpartiet tar klimaansvar

Sist endret: 27.09.2020 - Kathrine Kleveland

Senterpartiet har alltid bidratt aktivt til å tenke i generasjonsperspektiv, sa Kathrine Kleveland i sin tale til årsmøtet på Klubben i Tønsberg i helgen.

- Senterpartiet er kjent for forvaltningstankegangen. Senterpartiet er en praktisk og jordnær stemme i politikken

Gode årsmøte, dere med hedesrmerke, presse og gjester

Gratulerer med jubileet, Senterpartiet er 100 år i år!

Det er med kraftig medvind i ryggen at Senterpartiet feirer 100 år i 2020. Kampen for folkestyret og folk flest går som en rød tråd gjennom partiets historie. Den kampen.

Vi var så heldige å få starte 100-årsfeiringen i Vestfold i borggården på Jarlsbergs hovedgård før vi fortsatte i Sem middelalderkirke.

I Vestfold går det klare linjer gjennom historien, og på Jarlsberg Hovedgård ble det omvisning og historiefortelling tilbake til Wedel Jarlsberg som var på Eidsvoll i 1814. Det passer bra for et parti som stadig er en varm forsvarer av grunnloven og folkestyret – for nasjonalt eierskap og mot overstyring fra EU.

Da er det paradoksalt at norsk jernbanepolitikk er ikke lenger er nasjonal og verre blir det om Stortinget vedtar EUs fjerde jernbanepakke som for alvor vil knytte oss til en irreversibel politikk med anbudstvang og senka sikkerhet.

Allerede regjeringens Jernbanereformen fra 2015 lar oss smake endringer, med britiske Go Ahead og Sørtoget som vil spare tid på å kutte antall stopp, noe flere av våre ordførere reagerte på.

Da er det forresten enda et paradoks at brexit i Storbritannia fører til at en jernbanestrekning nord i England nå tas tilbake på nasjonale hender. Frikopla fra EU kan Storbritannia renasjonalisere hele jernbanenettet, hvis parlamentet og regjeringa vil.

Nå er det tid for innspill til Nasjonal Transportplan. Det ser ut til at det vil bli stor enighet om at fullføring av dobbeltspor på Vestfoldbanen blir et av de viktigste innspillene.

Tidsbesparelsen på 20 minutt på den togstrekningen mellom Porsgrunn og Larvik merkes godt. Tog er klimasmart.

På søndag vi fant blåveis, og en hvitveis i Hillestad. Da jeg kom hjem satte jeg dem sammen med snøklokker fra bedet hjemme på kjøkkenbordet. Der hadde jeg fortsatt ei hvit julestjerne ...  Noe var litt seint, men noe er sannelig altfor tidlig!

Vi har bodd på gården i hjembygda mi i Holmestrand i 20 år i år. Bergan er kjent som et vindstille sted. Det har endret seg. Forrige uke hadde vi vind som jeg nesten ikke kan huske.

Været HAR blitt varmere, villere, våtere!

Synes du Greta Thunberg «går for langt», kommer du til kort, skrev Finn Schøll i Tønsbergs Blad nylig.

Han fortsatte: «Det er like greit å innstille seg på endringer. Det behøver ikke å bety at livet blir dårligere, vi må bli bedre til å rydde etter oss i overført betydning.
Dette burde vi forstå, vi kommer jo alle av bondeslekt, mer eller mindre. Går vi langt nok bakover, er vi der gården alltid skulle overleveres i bedre skikk enn vi selv fikk den. I overført betydning: planeten var i bedre form før. Dette er ikke vanskelig å fatte.

Vi har et etterslep en jobb må gjøres. Det er ennå tid. Knapp, riktig nok. Vi får nytte tiden. Ytelser kreves. Nytelser uten omkostning går bra. Alle kan vi gjøre masse. Det kreves mot av politikere. Våkne velgere kommer godt med.»

Det krever mot av politikerne, - det er oss!

Senterpartiet har alltid bidratt aktivt til å tenke i generasjonsperspektiv

Senterpartiet er kjent for forvaltningstankegangen

Senterpartiet er en praktisk og jordnær stemme i politikken

Derfor tar Senterpartiet klimaansvar!

Da må vi løfte blikket fra middagstallerkenen. Alle løsninger handler ikke om å kutte rødt kjøtt. Selvsagt ikke. Det handler om så mye mer, som for eksempel transport med blant annet biogass fra Den Magiske Fabrikken.

Når vi skal ha CO2fangst må vi tenke store tanker. Pilotprosjektet der Norcem i Brevik fanger prosessutslipp fra sementproduksjon har ambisjon om å fange 400 000 tonn CO2e. Norge og Norcem viser lederskap innen CO2-fangst og -lagring og prosjektet bruker teknologi fra Aker, hvor karbonet bindes i en væske. Pilotprosjektet har kanskje konkurrert med avfallsanlegget på Klemetsrud som fanger CO2e ved brenning av avfall, men vi trenger begge to!

For dette monner! For Norcems del utgjør denne verdien 10 prosent av utslippene vi har satt krav om i Vestfold og Telemark.

Nå må regjeringa satse! Det har vært mange nok viktige gjester på Norcem nå, nå må det bli stortingsvedtak om dette skal være mere enn en pilot!

Med Senterpartiet i ledelsen for fylkeskommunen har Vestfold og Telemark vedtatt en politisk plattform der det står:

Vi skal forsterke målene for utslippskutt, både i fylket og i fylkeskommunens direkte utslipp.

Klima og miljø er en prioritert oppgave for det nye fylkestinget, gjennom en kombinasjon av tiltak og langsiktig planlegging.

Vestfold og Telemark fylkeskommune skal aktivt bidra til at Vestfold og Telemark blir en klimapositiv industriregion innen 2030.

Skal vi få til dette må vi lage løsninger folk vil være med på. Det trengs både pisk og gulrot.

Og for å gå tilbake til matfatet. Maten må ikke reise jorda rundt. Det må forskes mere på klimasmarte løsninger. Det er prisverdig at faglaga i landbruket på vegne av matprodusentene har tatt regjeringens utfordring og skrevet avtale om å kutte utslipp med 5 millioner tonn CO2-ekvivalenter innen 2030.
Det jobbes beinhardt og, jeg er overbevist om at de vil lykkes!

Visste du at vi trenger flere kokker i Norge?

Det var grunnen til at vi inviterte med partileder Trygve til å besøke Greveskogen VGS da han var her for to uker siden.

Norge har stort behov for flere engasjerte og entusiastiske matarbeidere i årene fremover.

Vi er glade for Michelenstjerner, og vi ønsker oss flere! Og det ER stas når det norske laget vinner kokke OL i Stuttgart nylig.

Det trengs flere kokker for et bedre mattilbud i institusjoner og sykehjem,

Det trengs flere kokker når organisert skolemat skal innføres,

og det trengs ikke minst flere kokker når god, norsk mat skal serveres på restauranter

Det trengs flere matfagarbeidere når næringsmiddelindustrien i Vestfold skal bruke alle grønnsakene som dyrkes. På bildet besøker vi Findus som blant annet er størst på erter.

En artig detalj er at den aller første dama på Senterpartiets stortingsvalgliste noensinne var kokke – og en institusjon i norsk mathistorie.

Hun solgte 230 000 eksemplarer av kokeboka si. Henriette Skjønberg Erkens standardverk finnes fortsatt på mange kjøkken, også på mitt.

Senterpartiet er beredskapspartiet

Gjennom hundre års partihistorie har det vært både opp- og nedturer, men «det daglige brøds parti» har vært opptatt av nærhet til det viktigste, til velferd for folk gjennom hele livet, en praktisk næringslivspolitikk, beredskaps- og forsvarspolitikk, en kulturpolitikk der folk bor. Vi er litt uhøytidelig også partiet for kaffekoppstrategi, for latter og vi er dansepartiet.

Lokalvalget i fjor høst var historiens beste for Senterpartiet
Det så vi også her i Vestfold, med rekordmange lokale folkevalgte og et historisk gjennombrudd i bykommunene.  Og det var gøy å drive valgkamp og stå på stand i fjor. Så mange som kom og sa de ville stemme på oss.

På bildet ser dere varaordfører Richard Fossum fra Færder, som ble den Vestfoldkommunen med høyest Senterpartiresultat. Det har ikke akkurat vært Nøtterøy og Tjøme som har hatt høyest Senterpartiresultat før.

Medlemsvekst seks år på rad

Veksten vises ikke bare i valgene – det er medlemmene som driver partiarbeidet fremover og som utvikler politikken. Derfor er jeg som fylkesleder ekstra glad for at Senterpartiet som eneste parti, har hatt medlemsvekst seks år på rad.

Med Terje Riis-Johansen som fylkesordfører, er jeg også stolt av å få være gruppeleder for denne flotte fylkestingsgruppa på ni dyktige politikere.

Alle var på talerstolen på budsjettfylkestinget på Straand, alle bidrar, og det er supert at vi er ganske forskjellige også.

Senterpartiet er fremste opposisjonspartiet til regjeringen

Den plassen skal vi beholde. Trygve er stadig ute med utspill for å gjøre oss verdig plassen.

Det har vært noen fantastiske målinger de siste månedene
Senterpartiet er en jordnær og praktisk stemme i det politiske landskapet.

Med gode tall, må vi vise oss tilliten verdig, og jobbe hardt for velgerne og for innbyggerne,

Rett og slett fortsette innsatsen for folk og folkestyre med hverdagspolitikk og ansvarlige løsninger for alle, i kampen for gode tjenester nær folk!

Jeg skal avslutte med et Adieu og en takk til Jahn Teigen, Optimisten som med sine Do-re-mi, gikk Mil etter mil, som sjelden tok En dags pause, men som skrev, og framførte sang etter sang etter sang for oss som publikum.

Han ville at alt skulle Bli bra igjen, han ga oss Glasnost, han Slo ring rundt sine, men nå har han fått fri, ikke bare en dags pause

Jahn Teigen vokste opp her i Tønsberg, vi vestfoldinger var stolte av han, og han ble alles Jahn Teigen.

Jeg skal avslutte med noen linjer fra Det vakreste som fins

Vi skal kjempe sammen for de drømmene vi har
Vi skal finne mange nye - med svar
Og bålet som vi tente det skal aldri brenne ned
Og jeg veit at vi kan holde liv i det.

Takk for samarbeid og laginnsats.

Sammen skal vi bygge Senterpartiet, og da er nettopp du viktig!

Tusen takk!

Denne artikkelen ble først publisert 02.03.2020