Kulturminner trenger mer enn bare midler

Sist endret: 27.09.2020 - Lise-Marie Sommerstad, 3. kandidat Vestfold og Telemark Sp #Telemark#Tønsberg

Det er lett å ta kulturskatter for gitt, når man er blitt vant med at det er et sted man lufter hunden, og møtes for å sole seg om sommeren. Tønsbergensere tenker sjeldent over det, men de dater, tar morgentisseturen, og løper intervaller på en kulturskatt som er i særklasse i Nord-Europa.

Det er lett å mene mye om hva vi bør bruke slottsfjellet til. Vi har en sterk tilknytning til fjellet. Men hvor vil vi med Slottsfjellet? Så lenge jeg kan huske, har det vært snakk om å «Bygge opp fjellet». Bygge opp hva? Ingen vet egentlig hvordan det så ut. Hvilken verdi har et kulturminne, om vi presenterer et bilde av hvordan det kan ha sett ut. Hvordan kan vi være sikre på at vi ikke med det utgjør skade på fjellet som ikke kan rettes opp igjen?

Skal vi delvis rekonstruere borganlegget? Med hvilke fagfolk? Murere med kompetanse på ruiner er ikke overskuddsvare. Mange har argumentert med at vi kan bygge vikingskip på dugnad, og dermed kan bygge et delvis borganlegg på dugnad. Med all respekt, å bygge et vikingskip innebærer ikke en fare for å skade allerede vernede kulturminner. En dugnadsgjeng har ikke kompetanse på hvilke tegn man skal se etter, og hvordan man sikrer orginalmur mot skade under en konserveringsprosess, langt mindre hvordan man rekonstruerer ny mur uten å risikere skade på eksisterende murverk.

Bygge en ny og moderne opplevelse av slottsfjellet? Vi må igjen tenke på hvor vi vil med slottsfjellet. Per i dag er slottsfjellet en utrolig formidlingsarena. Slottsfjellmuseet har skapt et miljø hvor det er lett å få perspektiv, og la fantasien løpe samtidig. Hvilken verdi har det ikke for fremtiden, å la barna leke ridder på ekte middelaldersletter, og fantasere om å felle dragen i berget på ekte helgen-vis. Eller fortelle oppvoksende generasjoner om hvordan Kristina av Tønsberg ble sendt til Spania. Hvordan internasjonal politikk i allefall har utviklet seg til et sted hvor vi ikke gifter bort kongsdøttrene våre. Det er så mange muligheter på Slottsfjellet! Så mange muligheter for historiefortelling og lærdom.

Vi vasser i kulturminner og skatter. Det er på tide å behandle dem med respekt, og reflektere godt på hvordan vi kan overlevere dem til neste generasjon, før vi gjør skade vi aldri kan gjøre godt igjen.