Mat – en verdifull ressurs

Sist endret: 27.09.2020 - Heidi Myhre #Tønsberg

Av gode barndoms-minner står Mormor sine vafler igjen som et spesielt minne. Ingen andre vafler smakte som hennes. Så hva hadde hun i dem?

For Mormor var vaflene en måte å gjøre seg nytte av forskjellige rester i kjøleskapet; fløteskvetter, litt rømme, kokte poteter, grøtrester (!). Alt etter hva hun hadde på lager, minnes Heidi Myhre fra Re.

Min Mormor er et stort forbilde med sin holdning til å utnytte ressursene hun disponerte. Forskjellen på henne og meg er at hun vokste opp i mellomkrigsårene i trange kår. Og i voksen alder var hun hjemmearbeidende. I vår tid har vi lenge opplevd stadig økt levestandard, og i familiene er stort sett begge foreldrene ute i jobb. Vi er travle, men det gir oss ikke nødvendig vis rett til å nedvurdere ressursene våre og sløse med maten vår. Kasting av mat har også et klima og miljøhensyn. Bare husholdningenes matsvinn alene tilsvarer årlig utslipp fra 150.000 lastebiler.

heidi_myhre_foto;cathrine_bøhle
Mormors vafler har Heidi Myhre fra Re fortsatt friskt i minne

Men det hele er ikke håpløst. Det hjelper å ha fokus på utfordringen. Statistikk viser at matbransjene sakte men sikkert reduserer sin andel av mat som blir kastet, gjennom videreutvikling av emballasje, kjøleteknikker og produktutvikling mv.  I Tønsberg åpnet nylig en av matbutikkene en egen avdeling med mat nær utløpsdato til nedsatt pris. Samtidig har det offentlige pålagt flere retningslinjer og forskrifter for merking og behandling av mat. Idéen om en Matkaste-lov, som Senterpartiets foreslo allerede i 2015, er nå tatt frem igjen av regjeringen. Enkelte stemmer i matbransjen ønsker ikke en slik lov. Men kanskje kan det være nødvendig for å gi mer like rammevilkår for bransjen. På den måten kan det bli noe mindre fristende å ta snarveier.

For uten å lage lovverk for private aktører, må det offentlig selv ta sin del av ansvaret. Som lokalpolitikere må vi være med å legge til rette for at skoler, institusjoner og egne kantiner kaster minst mulig mat. Og det må legges til rette for at håndteringen av matavfallet er gjennomførbar, og ressursen utnyttes på best mulig måte. Her i Vestfold har vi Den magiske fabrikken hos Greve Biogass. Der skapes det ny energi av den maten vi som mennesker ikke kan gjøre oss nytte av.

Det er likevel mye av den maten som nå blir kjørt til Greve avfallsmottak som vi som privathusholdning kunne ha utnyttet bedre. En rapport fra Østlandsforskning viser at privathusholdningene står for ca. 58% av alt matsvinnet her i landet. Hva om du hver kveld tar en titt i kjøleskapet og legger en plan for morgendagens måltider. Da vet du om du trenger å ta med deg noe fra butikken på vei hjem fra jobben. Vær kreativ og bruk fantasien! Det finnes også mange gode idéer der ute på nettet. Eller kanskje du kan bruke noen av de mange appene for matsvinnreduksjon eller middagsplanlegging?

En av de tingene min Mormor gjorde riktig var å gjøre utnyttelsen av mat til noe hyggelig; nystekte vafler i godt selskap! Kanskje melka nær utløpsdato kan bli til varm kakao etter en times lek i snøen. Eller det litt tørre brødet og kjipe osten kan bli til deilige ostesmørbrød for familien etter en lang arbeidsuke. Det gjelder å se verdiene. Og det nytter å dele verdiene med hverandre.

Heidi Myhre
2. kandidat Tønsberg Sp

Innlegget har stått på trykk i Tønsberg blad

Denne artikkelen ble først publisert 11.03.2019