Lærere og skoleledere bruker stadig mer tid på rapportering og dokumentasjon. Førsteklassingene rekker knapt å tråkke over dørterskelen til skolen før de skal testes i både matte og norsk. Deretter går det slag i slag; nye tester, oppfølging av tester og øving til nye tester. Foreldresamtaler skal også dokumenteres og følges opp. Krav om overdreven dokumentasjon tar lærerens tid bort fra eleven, strammer inn handlingsrommet og tar gnisten fra både elever og lærere.

Senterpartiet vil redusere testregimet og rapporteringsbyrden i skolen og styrke tilliten til lærerne. Helsesøster-tjenesten må styrkes for å kunne følge opp det psykososiale miljøet i skolen. Læreren må få tid til å gjøre det en lærer er aller best på; å være lærer.

For å sikre godt læringsutbytte hos elevene, trengs det lærere som er faglig og pedagogisk sterke, og lærere som er tydelige ledere. Dette betyr ikke at dyktige lærere gjennom mange år plutselig bør avskiltes fordi noen mener at økt kompetansekrav skal  få tilbakevirkende kraft. Lærerutdanningen må ha høy kvalitet. Dette innebærer ikke et krav om 4 i matte for de som ønsker å bli engelsklærer. Lærere som underviser på lærerutdanningsinstitusjonene må jevnlig ut i praksis i skolene for å sikre en utdanning som er tett på skolehverdagen. Det bør være en rett og plikt for alle lærere til jevnlig etter- og videreutdanning.

Skolen skal være et godt sted å være for både elever og ansatte. Elevene skal hjelpes til å bli den beste utgaven av seg selv, forberedes til voksenlivet og å bli gode samfunnsborgere. Den gode skolen får vi med gode lærere. Da må vi ha tillit til læreren som profesjonsutøver og gi læreren profesjonelt handlingsrom.