Sp vil snu sentraliseringen og bygge arbeidsplasser i Norge

Marit Arnstad har ledet arbeidet med nytt partiprogram for Senterpartiet. I dag legger hun fram programkomiteens førsteutkast. Programmet vi legger fram i dag, angir en tydelig retning som skiller seg markant fra regjeringens sentraliseringspolitikk, sier Arnstad.

Publisert: 08.10.2020

Arnstad varsler en kraftig opprustning av beredskaps-, industri- og distriktspolitikken.

- Gjennom sju år har den Høyreledede regjeringen med Frp som støttehjul sentralisert, lagt ned tjenester og ført en politikk som har gitt både distriktsopprør, kystopprør og dårligere lokale offentlige tjenester. Valget i 2021 skal bli en folkeavstemning om denne linja, sier Arnstad.

Hun varsler store grep for å bremse sentraliseringen mot storbyene.

PK programpresentasjon Marit Arnstad Sigbjørn Gjelsvik 081020.jpg
Fra programpresentasjonen i Sps hovedorganisasjon med Sigbjørn Gjelsvik og Marit Arnstad 8. oktober 2020.
​​​​​​​

- Vi vil sette av 12 milliarder til bygdevekstavtaler, redusere selskapskatten for alle bedrifter i distriktene og utvide den differensierte arbeidsgiveravgiften. Vi må legge til rette for vekst i hele landet, ikke bare i byene, sier Arnstad.

Bedre beredskap er et annet viktig grep i SPs program.

- Vi vil opprette lensmannskontor og sørge for at vi har et politi som kommer når folk trenger det, uavhengig av hvilket postnummer man har. Vi må sørge for en bedre beredskap i hele landet, sier Arnstad.

Sp legger også fram en rekke forslag til ny industripolitikk for å skape vekst og norske arbeidsplasser.

- Staten må stille med penger til de som vil satse og skape nye industriplasser. Vi må bidra til grønn vekst, utvikling av fornybare næringer og skape nye arbeidsplasser i hele Norge, ser hun.

Høring i Sps lokallag

Førsteutkastet til nytt Prinsipp- og handlingsprogram for Senterpartiet for stortingsperioden 2021–2025 skal nå på høring i Sps lokallag, med høringsfrist 20. november. Det er kun lokallagene som kan sende inn høringssvar, derfor er det lokallagets ansvar at flest mulig medlemmer involveres i studiearbeidet og i høringen på stortingsvalgprogrammet. Høringen blir organisert av Senterpartiets studieforbund SpS.

Programkomiteen legger fram sitt andre og endelige utkast 10. januar 2021, og vedtas på Senterpartiets landsmøte 18.-21. mars 2021.

Last ned programmet her