Det samepolitiske landsmøtet var godt besøkt med 19 delegater fra Varanger til Oslo foruten tre observatører (valgkomiteen) og to gjester: Ellinor Jåma (på skype) om det å være på Sametinget i dag, mens Svein P. Pedersen innledet med hvordan det var å være tidligere på Sametinget. Elle Martine Eira (juss-student) holdt et innlegg om Nordisk samekonvensjon.

Andre saker som ble drøftet:

• Melding om Sps samepolitiske virksomhet i årene 2015 og 2016
  • Skifte av leder i rådet. Da Helge Guttormsen ønsket å gå av (etter 4 år), blei Jan Ole Klemet Hermansen fra Kautokeino fremmet av valgkomiteen og enstemmig valgt som ny leder.
  • Ellers valgt nytt Sps samepolitiske råd for perioden 2017-19
  • Utsendinger til Sps landsmøte i Trondheim blei utvidet med den nye rådslederen Jan Ole
  • Budsjett for drift av arbeidet i valget til Sametinget 2017 vedtatt av landsmøtet
  • Eget AU i Sps samepolitiske råd under valgkampen til sametinget. Alle på landsmøtet enig om at viktig å få til et godt samarbeid med Sps valgkamp til Stortinget og kandidatene der.
  • Som Sps presidentkandidat til sametingsvalget blei Cecilie Hansen i valgkrets 1 valgt, mens Odd Iver Sara i valgkrets nr.3 blei valgt som varapresident.

Cecilie Hansen ble med stort flertall valgt til Sps presidentkandidat ved sametingsvalget for 2017. Cecilie topper Sps valgliste i valgkrets 1.

Ellers sluttet Sps samepolitiske landsmøte seg til de forslag til programendringer Sps samepolitiske råd hadde foreslått i Sps handlings- og prinsipp program:

• Ny linje 30 (etter linje 29)
  • Norge er tuftet på to folk, nordmenn og samer (Grunnloven §108). Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppe kan sikre og videreutvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.
  • Side 8, Linje 36: ……. miljø land.  Reindrifta må sikres rammevilkår som gir en fortsatt bærekraftig drift. Havbruket….
  • Side 12, etter linje 8: Reindriften må sidestilles med landbruket i forhold til avgifter på driftsmidler.
  • linje 35: kommunene er i dag gode sentre.
  • Side 20, linje 24: Sps samepolitiske råd vil ha dissensforslaget her om ressursskatt med i prinsipp-programmet.
  • Side 22, linje 35-39: Sps samepolitiske råd støtter at dissensen her lagt til i programforslaget
  • Side 23, Linje 31: ...landbruk og reindrift.
  • Side 25, linje 6: overskriften «Reindrift» strykes       ….. av landet og er en viktig samisk næring. Reindriften har … produkter. Næringen er også viktig for bevaring og utøvelse av samisk språk og kultur.
  • Linje 9: Rein…. til ressursgrunnlaget, men like viktig er det at reindrifta sikres forutsigbare rammevilkår.
  • Linje 13 (Sp vil – nytt punkt): Sp vil støtte reindriftens krav om en ny gjennomgang og revidering av reindriftsloven (av 2007)
  • Side 26, linje 33 etter petroleumsvirksomhet…   Områdene Lofoten og Vesterålen er vårt spiskammers og gyteområde for skreien i Barentshavet. Området krever derfor særlig vern.
  • Side 31, linje 15: …. for naturen, eksisterende næringer og for samfunnet.
  • Linje 31…. verneverdiene og eksisterende næringer.
  • Side 34., linje 7: ….. bufe og reinsdyr.
  • Ny linje 12:. Beitenæringenes fagkompetanse må i større grad inkluderes i kunnskapsgrunnlaget for rovdyrforvaltningen
  • Linje 17:  ved uttak …. Være mulig å bruke nødvendige ressurser. Spesielt hund og tekniske hjelpemidler som drone, scooter….
  • Side 45, linje 47-49: Sps samepolitiske råd støtter dissensen her
  • Side 47, linje 6: … uavhengig sosial, kulturell, språklig og geografisk bakgrunn.
  • Side 55,linje 23: Sp vil sikre videre drift og utvikling av SANKS (samisk nasjonalt kompetansesenter/ psykisk helsevern)
  • Side 58, linje 8: Norsk og samisk er likestilt som språk i Norge. Både barn og voksne må sikres et godt opplæringstilbud i de samiske språkene. Det må satses på flere lærere og bedre læremidler. Inntil nok lærere må tilbud og fjernundervisning (Lyd/bilde) med språkbad hospitering prioriteres.
  • Side 66, linje 24: …. første alternativ. Barnets språklige og kulturelle bakgrunn må også vektlegges.
  • Side 72, linje 32: …Flerspråkelighet og tolkningstjenester er viktige i alle deler av justissektoren og spesielt i grenseområdene.
  • Side 79,linje 16: Sp vil jobbe for Nasjonalt museum for kvener og norsfinner i Vadsø

Resolusjoner fra landsmøtet kan du lese her