Å få passet sitt påskrevet av direktør Bratten er ikke det som vil få deltidsarbeidende til å jobbe mer. Det er tilrettelegging, gode arbeidstidsordninger, bedre lønn, kortere dager og god ledelse. Vi i Senterkvinnene jobber for at kvinner og menn skal ha faste og hele stillinger. Vi er helt uenig med Bratten i at løsningen er å påføre skam for dem som velger annerledes.

Anne Kari Bratten er stolt av en ting. Det er at hun ikke har hatt hjelp i huset. Hun vasker huset sitt selv, fortalte hun til Nettavisen i fjor. Kristin Skogen Lund kunne derimot ikke klart seg uten praktikant da barna var små forteller hun under NHOs årskonferanse. Hun mener også at norske kvinner må jobbe mer og heltid. Direktøren i NHO, med en årslønn på langt over tre millioner kroner, er positiv til au pair-ordningen, og mener det er en ordning som kan bidra til at kvinner kan jobbe mer.

For ordens skyld kikket vi litt på kravene til au pair. For det første skal en vanlig norsk familie ha ekstra rom i boligen der au pairen skal bo. Familien skal også dekke kost, losji, forsikringer, norskkurs og lønn. Lønnen (også kalt lommepenger) er på 5.600 kroner i måneden. Man kan lese på Hegnar.no at au pair er dyrere enn man skulle tro. De norske familiene som velger å lytte til direktør Skogen Lunds råd, og skaffer seg au pair for å jobbe mer turnus på det lokale sykehuset eller i politiet, er dermed ikke garantert å gå i pluss.

Vi i Senterkvinnene mener familier selv klarer å finne gode løsninger for å få hverdagen til å gå rundt. Å kjøpe tjenester i hjemmet kan være en løsning for mange. Å lytte til rådet fra Skogen Lund om å betale fattige utenlandske kvinner 5600 skattepliktige kroner i måneden for å jobbe 30-timers arbeidsuke synes vi er så langt unna likestilling man kan komme. Å anbefale dette vitner om at direktøren ikke lenger kjenner vanlige folk. Vanlige folk har ikke praktikantdel eller råd til au pair.

Hun oppmuntrer også til sosial dumping av fattige utenlandske kvinner. Senterpartiet var det eneste partiet som på Stortinget i fjor vår stemte sammen med SV for å avskaffe denne lovlige utnyttelsen av kvinner fra utlandet. Kjøp gjerne tjenester i hjemmet, men betal den lønnen du selv ville forlangt.