Fleksibilitet i Privatskulelova

Nonprofit-skular må ha fleksibilitet i elevtalet, so ein kan tilby plass til alle elevar i ein skulekrins. Eksempelet frå Fresvik skule synar kvifor

Såkvinna hos sin rette eier

Det måtte et fysisk møte til før Liv Signe Navarsete kunne mota symbolet på at hun er Såkvinne. Et glasskunstverk, utført av Gunnveig Nerol, var ikke det enkleste å sende i posten.

Likestillingskamp om arbeidstøy

I mange kvinnedominerte yrker må man selv stå for arbeidstøy, også i situasjoner der menn i lignende situasjoner blir kledd opp fra ytterst til nesten innerst.

2022 Barn i lek på svaberg

Ønsker lek for å lære

Evalueringen av 6-års reformen viser at leken har blitt borte, men fri lek er viktig for å kunne lære.

2020 Ambulansetjenesten på Dombås, Oppland

Staten må ta over eierskapet i Luftambulansen

Leder i Senterkvinnene, Wenche Skallerud, mener det haster med å få eierskapet til luftambulansen i offentlig eie. Dette er kritisk infrastruktur som vi ikke kan leve med at vi ikke vet eierskapet til.

FNs internasjonale dag for avskaffelse av vold mot kvinner 25.november.

Ordfører i Kongsberg, Kari Anne Sand, bruker verdensdagen for avskaffelse av vold mot kvinner til å markere dette i egen kommune, og skrive innlegg om hvor viktig det er med både løsninger og oppmerksomhet rundt dette.

Seminar om vold i nære relasjoner

Justisfraksjonen til Senterpartiet og Arbeiderpartiet løftet temaet "vold i nære relasjoner" høyt på dagsorden. Det er et stort samfunnsproblem! Representanter for Senterkvinnene fikk være med på seminar, og forteller om noen av sine inntrykk.

Viktige saker i en alvorlig tid

Senterpartiets landsstyremøte er partiets høyeste organ mellom landsmøtene, og viktige politiske saker skal behandles. Det er en alvorlig tidsalder, økonomisk styring er viktigere enn noen gang, og det aller viktigste må prioriteres. Senterkvinnene er selvfølgelig til stede og her kan du lese innlegget fra leder Wenche Skallerud.

Senterkvinne tala i FN

Linn Elisabeth Dregelid frå Sogn og Fjordane fekk stipend til å representere norske kvinneorganisasjonar på FN si generalforsamling, taletid fekk ho og. Her er ein rapport om opplevinga og viktige saker.

Inntrykk fra New York - Reisebrev nr 2

Linn Elisabeth Dregelid har vært på FNs Generalforsamling, her er et lite innblikk i planlegging og reise.