Verdens Miljødag 5. juni 2020

Det nærmer seg FNs internasjonale Miljødag, 5. juni. Dagen markeres hvert år for å øke bevisstheten om miljøspørsmål, og årets tema er biologisk mangfold. Her vil dere finne noen forslag til hvordan dagen kan markeres, og informasjon om innsamling til Nepal-prosjektet i en litt spesiell tid.

Verdens Miljødag og Covid-19

Mange av Senterpartiets lokallag har tradisjon med å markere Miljødagen med standsaksjoner eller lignende. I år situasjonen spesiell på grunn av Covid-19 pandemien, men vi håper allikevel det vil bli mulig med lokale markeringer. Det er for tiden tillatt med arrangementer på offentlig sted for inntil 50 personer, dersom strenge krav til smittevern og ansvarlighet følges. Les om dette på FHI sine nettsider.

pexels-photo-202103.jpeg

En tradisjonell standsaksjon kan være krevende å få gjennomført, og salg av grønnsaker, planter og lignende - samt utdeling av brosjyrer på stand vil medføre smitterisiko. Vi vil derfor ikke ut sende ut brosjyrer eller plakater på papir i år. Dersom dere likevel ønsker å arrangere en standsaksjon, eller samles på et offentlig sted, er det svært viktig at dere forhører dere med kommunelegen, samt undersøker hvilke regler som gjelder i deres kommune.

Hva kan jeg og mitt lokallag gjøre?

Selv om det kan bli vanskelig å markere dagen rent fysisk, er det fortsatt mye en kan gjøre for å sette fokus på Miljødagen og viktigheten av å bevare naturen og biologisk mangfold. Vi har laget en samleside med tips og forslag til aktiviteter vi kan gjøre - både som individer og som et lokallag. Trykk på knappen under for å lese artikkelen:

Les mer om Miljødagen, og hva vi kan gjøre.

Vi vil uansett oppfordre lokal- og fylkeslag til en digital markering av årets miljødag. Senterpartiet sentralt vil arrangere en kampanje på Facebook og Instagram som vil gå fra 25. mai til 5. juni. Vi er i gang med å utarbeide digitalt materiell som lokal- og fylkeslag står fritt til å dele. I tillegg vil FN kjøre en digital kampanje som dere også gjerne må dele fra. Følg FNs klimaprogram på Facebook her.

Vi håper så mange som mulig vil være med å markere denne viktige dagen. Bruk gjerne hashtaggen #ForNature, #ForNaturen og #WorldEnvironmentDay når dere deler bilder eller innlegg.

Støtt Senterpartiet og Utviklingsfondets prosjekt i Nepal!

Mange lokallag har tradisjon for å samle inn penger til Care, som vi har hatt et samarbeid med i mange år. Dette er en flott tradisjon som har sørget for at mange mennesker har fått et bedre livsgrunnlag. Da vi avsluttet vårt samarbeid med Care vedtok Senterpartiets sentralstyre å starte et samarbeidsprosjekt med Utviklingsfondet i Nepal, med oppstart 1. januar 2020. Der jobber vi for matsikkerhet, klima og lokaldemokrati - det treffer rett i Senterpartihjertet!

Vi håper at dere også i år vil gjøre en innsats for å samle inn penger til mennesker som ikke har like mye som vi har. For hver krone Senterpartiet samler inn, gir staten ca. 9 kroner, så her har vi mulighet til å gjøre en stor forskjell for mange.

For å gi din støtte, Vipps til 506624

Kontonummer til prosjektet: 2085.10.01000

Alle pengene som samles inn går uavkortet til Utviklingsfondet og prosjektet.

Foto_Tine Poppe_3.jpg
Foto: Tine Poppe

Du kan lese mer om prosjektet, og hva pengene går til her:

Nepalprosjektet

UN_WED2020_Horizontal_Logo_Black_LockUp_English_RGB_02.png