Gi Charlotte ein fosterheim

Ein av mine aller første reiser som statsråd gjekk til ein barneverninstitusjon. Der møtte eg ei jente. La oss kalle henne Charlotte. Eg fekk snakke med henne aleine, utan resten av følget, skriv Kjersti Toppe.

Grunnleggende misforståelser eller bevisst tåkelegging av Høyre?

Man kan ikke få i pose og sekk, Høyre. Felles regelverk betyr at vi mister selvråderett. Dette gjelder selvsagt også i forbindelse med fjerde energimarkedspakke, skriver Gro-Anita Mykjåland, energipolitisk talsperson for Senterpartiet.

Et løfte om trygghet over hele Norge

Forsvarsløftet er todelt. Med regjeringens forslag til ny langtidsplan for forsvarssektoren rigges det for det største løftet for Forsvaret på 30 år. Samtidig er planen et løfte til folket om å ivareta vår felles trygghet for fremtiden, skriver Arnstad og Fasteraune.

2024 Barnehagebarn i skolehage

Ja til mer lek og flere lærere for 1.klassingene!

Denne uken kom sluttrapporten av seksårsreformen utarbeidet av OsloMet-forskere på oppdrag fra Stortinget. Rapporten er etterlengtet og gir en viktig dytt i retning av en bedre skolehverdag for 1.klassingene, skriver Marit Knutsdatter Strand.

Folk skal få  bedre råd

Folk skal få bedre råd

Et av Senterpartiets viktigste prosjekt i regjering er å sikre at folk igjen skal få bedre råd. Dette legger vi blant annet til rette for gjennom følgende tiltak:

12 viktige saker vedtatt med Sp i regjering det siste året

Her er et notat relatert til Marit Arnstad sin innledning på Senterpartiets pressekonferanse 25. juni 2024.

Samtaler om ny barnehageenighet etter sommeren

Alle partiene på Stortinget har blitt enige om å ha samtaler med mål om en ny barnehageenighet knyttet til styring og finansiering av private barnehager. Målet med en bred enighet er å sikre ro og forutsigbarhet for sektoren over tid.

Leverer på landsmøtets vedtak om kjernekraft

Kjernekraft har de siste par årene fått økt oppmerksomhet som en mulig ny energikilde i Norge. Forrige større utredning av spørsmålet var i 1978, og det har skjedd store endringer innen kjernekraftteknologien de siste tiårene.

Et revidert budsjett for bedre råd, mer strøm og kortere ventetider

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har blitt enige med SV om et revidert nasjonalbudsjett for 2024.

Ny vår for nasjonal kontroll over krafta 2

Med Senterpartiet i regjering har det vorte satt i gang ei historisk satsing på det norske militæret, matproduksjon, politi og beredskapslagring. Ei satsing Senterpartiet har fremja over mange år. Under den halvårlege pressekonferansen 20. juni sa partileiaren at viktigheita av beredskapssatsinga har vorte understreka av Russland si krigføring mot Ukraina, sier Ole Andre Myhrvold.

Sp klar motstandarar av EUs fjerde energimarknadspakke

Senterpartiet er for å bevare norsk suverenitet i energispørsmål og å styrke nasjonal kontroll over naturressursane. Vi er klare motstandarar av fjerde energimarknadspakke og kjem til å fortsette å jobbe aktivt mot denne. Kampen held fram og den skal vi vinne, skriver Sigbjørn Gjelsvik.

NTP: - Fullstendig uansvarlig og brutte løfter fra opposisjonen

Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget har i dag avgitt sin innstilling til Nasjonal transportplan (NTP). Komitèleder og saksordfører for NTP, Sigbjørn Gjelsvik (Sp), gir opposisjonen hard kritikk for å lempe nye, store prosjekter inn i planen uten noen felles tanke om finansiering.

Drammen Tollsted må utvikles - ikke avvikles

Drammen Tollsted trues av nedleggelse. Nå må ordføreren ta tak og jobbe for at det ikke skal skje, skriver Per Olaf Lundteigen.

Miljødagen 2024

Moteklær er mikroplast rett ut i naturen

Klarer du deg med 5 nye klesplagg hvert år i tillegg til undertøy, sokker og strømper? Dersom vi klarer å redusere vårt kleskjøp til dette nivået, vil dette bidra svært store klimakutt. Av alle klimagassutslipp, står klesindustrien for 7%, skriver leder Senterkvinnene Wenche Skallerud.