Fordeling av ekstra studieplasser til Politihøgskolen

Justis- og beredskapsdepartementet har bestemt at de 100 nye studieplassene ved Politihøgskolen (PHS) i 2022 skal fordeles med 80 plasser til PHS i Oslo og 20 plasser fordelt på Stavern og Bodø.

Siste steg for gjenopning av fødeavdeling  ved Kristiansund er avklara

Siste steg for gjenopning av fødeavdeling ved Kristiansund er avklara

- Sp og Ap øyremerka midlar, over statsbudsjettet for 2022 til å sikre bemanning for å gjenopne fødeavdelinga ved Kristiansund sjukehus. Denne løyvinga skulle gå til den ekstraordinære innsatsen i å styrkje og stabilisere bemanning rundt det totale fødetilbodet i Helse Møre & Romsdal, seier Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge Myrvold.

Avtale som styrker norsk matproduksjon

– Jeg er glad for at vi i dag etter intense, men konstruktive forhandlinger har undertegnet en særdeles viktig jordbruksavtale med et samlet jordbruk. Avtalen er inngått i et ekstraordinært år for jordbruket, med en kostnadsvekst som utfordret produksjonsevnen i jordbruket. Samtidig har krigen i Ukraina, Europas kornkammer, vist hvor viktig det er at alle land tar ansvar for å utnytte potensialet for produksjon av mat til egen befolkning, sier landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp).

Trygg økonomisk styring

– Det går veldig godt i norsk økonomi. Ledigheten er lav, og rekordmange er i jobb. For å unngå en overoppheting av økonomien, med stigende priser og mange renteøkninger, må vi holde igjen. Å sørge for trygg økonomisk styring er det viktigste vi gjør for lommeboka til vanlige folk akkurat nå, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

2022 Nils T. Bjørke, stortingsrepresentant og fylkesleder, Hordaland

Sivilombodet sin innsynsrett må stå fast

Demokratiet vårt kviler på ei fordeling av makta mellom Storting og regjering, skriver Nils T. Bjørke i dette innlegget

Gratulerer med 60 år-dagen, Marit Arnstad!

Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad fyller 60 år onsdag 4. mai. Hun har de siste tiårene vært en av landets mest markante politikere – statsråd i to regjeringer og innvalgt på Stortinget i fem perioder.

Victoria Sannum Vangen ny fylkessekretær i Oslo Sp

Victoria S. Vangen (43) er tilsatt som ny fylkessekretær i Oslo Senterparti og starter i stillingen 2. mai. Victoria er oppvokst i Ås i Follo, men har bodd i Oslo siden 1999.

Matproduksjon er beredskap

Nylig inviterte Norges Bondelag til frokost på Eidsvolls plass utenfor Stortinget. Sola skinte, appellene var sterke, forventningene store, og frokosten smakte god, men morralufta var kald, skriver Kathrine Kleveland.

Sp får Nesna i gong – søkertala motbeviser skeptikarar

Onsdag 27. april var søkartala for Nesna klare. 118 har Nesna på førsteplass på lista si – fordelt på 100 tilgjengelege plassar. Heile 341 har Nesna ein stad på ønskelista si til høgare utdanning. Dette viser tydeleg at Høgre-regjeringa si velsigning av nedlegginga av Nesna var feilslått politikk.

Ta vare på matjorda!

Dette er mitt enkle budskap til alle landets kommuner, utbyggere og eiere av jordbruksareal: ta vare på matjorda! Begrunnelsene er mange, men akkurat nå er behovet for matproduksjon den viktigste, skriver landbruks- og matminister Sandra Borch.

Folkets klokskap – vårt nei til EU

Flertallet av det norske folk har sagt nei til EU. To ganger. Klokskapen hos folket i Norge har sikret oss. I stedet for å flytte makten ut av landet, har vi utviklet hele det vakre og levende landet vårt og tatt vare på folkestyret, skriver Trygve Slagsvold Vedum.

Kathrine Kleveland ny styreleder i Senterpartiets Studieforbund

Kathrine Kleveland fra Vestfold overtok som ny leder i Senterpartiets Studieforbund (SpS) under årsmøtet i representantskapet som ble avholdt mandag 4. april.

Nasjonal beredskap må prioriteres

Å sørge for norske innbyggeres trygghet er en av statens aller viktigste oppgaver.  Samfunnssikkerhet og beredskap handler om vårt samfunns evne til å verne oss mot hendelser som kan true liv og helse, og som kan sette grunnleggende funksjoner og verdier i fare, vedtok Senterpartiets landsstyre 29. mars i en uttalelse.

Sjå Trygves tale til Sps landsstyre

På Senterpartiets Facebookside kan du sjå heile talen Senterpartileiar Trygve Slagsvold Vedum heldt til Sps landsstyremøte 28. mars 2022: