Mat på bordet - alltid

Det pågår et bondeopprør. Det er brudd i jordbruksforhandlingene mellom jordbruket og staten. Det er forståelig. Vilkårene og inntekten til de som produserer maten vår er alt for dårlig, skriv Geir Pollestad.

2020 Ungdomsskolelærer ved tavla

Vi har ingen lærere å miste

Læreren er betydningsfull. Elevers undervisning og læring avhenger av å ha kvalifiserte lærere på skolen. Med den pågående pandemien, er betydningen av lærere løfta og deres virke fått mer press på seg enn det alt var. Spørsmålet er om regjeringen foretrekker at elevene får undervisning av erfarne og kvalifiserte allmennlærere utdannet før 2014 og kvalifiserte lærere med 3 i matte fra videregående, eller ukvalifiserte ansatte uten formell lærerkompetanse?

- Et hån mot det pågående bondeopprøret

Staten har nå lagt frem sitt tilbud til jordbruket. - Dette tilbudet er langt unna jordbrukets krav og vil ikke bidra til å styrke norsk matproduksjon. Tilbudet er et hån mot det pågående bondeopprøret og vil ikke redusere det store inntektsgapet mellom bønder og andre grupper i samfunnet, sier Geir Pollestad.

.

- Foreslår gjenvalg av Vedum, Moe og Tvinnereim

- Valgkomiteen i Senterpartiet innstiller på gjenvalg av leder Trygve Slagsvold Vedum, 1. nestleder Ola Borten Moe og 2. nestleder Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim. Vi registrerer den styrke og gjennomslag ledelsen i partiet har for tjenester nær folk i hele landet og mener at dette viser at de tre bør lede Senterpartiet også videre, sier leder i valgkomiteen Hans-Petter Aasen.

Hurra for arbeidsfolkets dag!

1. mai er arbeidsbevegelsens dag, en hyllest til alle arbeidsfolk. «Et velorganisert arbeidsliv er forutsetningen for et trygt familieliv» er Senterpartiets parole som står seg godt på en dag som dette, skriver Aud Hove og Marit K. Strand.

En kampdag og festdag som markerer fellesskap

1.mai er en både en kampdag og en festdag som markerer felleskap. En dag for likestilling, likeverd og solidaritet – og en påminnelse på det internasjonalt ansvar vi skal ta.

Informert, men ikkje førebudd

Høgre-regjeringa, som gikk til val på beredskap, har svikta. Koronarapporten viser behovet for ein ny totalberedskapskommisjon i Norge, skriv Kjersti Toppe.

Sp tar kampen for bedre og billigere ferge- og hurtigbåttilbud

Senterpartiet har i alle år tatt kampen for billigere ferge og hurtigbåt, og den siste tiden har stadig flere sluttet seg til vårt standpunkt. Det er bra, vi trenger at flere partier engasjerer seg for å få ned prisene, så innbyggerne langs kysten ikke blir påført for store kostnader for å komme seg fra A til B, skriver Siv Mossleth og Bengt Fasteraune.

En drosjenæring for hele Norge

Fortvilte drosjesjåfører innser at de må gi opp levebrødet. Landet over ser vi nå konsekvensene av Høyre og FrP sin liberalisering av drosjenæringa. Høyre-regjeringen ødelegger en hel næring midt under en pandemi. Disse lovendringene ble ført i pennen av FrP sine samferdselsministere, og senere velsignet og iverksatt av nåværende samferdselsminister Knut Arild Hareide fra KrF.

Norge må ut av ACER

Senterpartiet vil ta tilbake nasjonal kontroll over norsk energipolitikk. Vi vil trekke Norge ut av ACER og har nettopp fremmet forslag om dette i Stortinget, skriver Trygve Slagsvold Vedum.

Verdens helsedag i en pandemi

Det føles litt rart å markere verdens internasjonale helsedag, 7. april, etter et år med rekordstort fokus på sykdom, virus, vaksine og smitte, skriver Kathrine Kleveland.

Nasjonalt eierskap og sikkerhet – til alles beste

De fleste av oss er opptatt av å ha et ålreit forhold til naboen. Det er hyggelig å slå av en prat over hekken, samarbeide om snømåking eller møtes til kaffe en gang iblant. Men de fleste av oss ville ikke gitt naboen tilgang til privat eller sensitiv informasjon, i alle fall ikke uten å få tilsvarende informasjon tilbake. Det har med vår egen sikkerhet og gjøre.

Erna Solberg må møte i Stortinget for å svare om fraflytting fra Nord-Norge

I dag torsdag 25. mars må statsministeren møte i Stortinget for å svare Trygve Slagsvold Vedum om den massive fraflyttingen som Nord-Norge nå opplever. Kl. 10.00 sendes interpellasjonen fra Vedum direkte på Stortingets hjemmesider.

Regjeringen skyver på veibyggingen og svikter fylkesveiene

Senterpartiet mener regjeringen i Nasjonal transportplan (NTP) skyver veibyggingen frem i tid, svikter fylkesveiene og flytter styringen av viktige samferdselsprosjekt fra folkevalgte til lukkede styrerom.

Spinning