Ansvar

Behandlingsansvarlig: Senterpartiet ved generalsekretær Knut M. Olsen.

Kontakt: IT-ansvarlig Anders Eidsvaag Graven, aeg@sp.no, tlf. 48227722.

Primære databehandlere: Enonic AS (nettsider). Groupcare AS (medlemssystemer).

Senterpartiet er ansvarlig for innhenting og bruk av personopplysninger som foretas i forbindelse med drift og vedlikehold av nettsiden senterpartiet.no.

Det er kun Senterpartiet og databehandlerne (med eventuelle underleverandører) som har tilgang til opplysningene som samles inn. En egen avtale mellom Senterpartiet og databehandlerne regulerer hvilken informasjon leverandøren har tilgang til og hvordan den skal behandles.

Senterpartiet samler inn nettstedsdata med bruk av Google analytics.

Hjemmesiden bruker også Facebook Pixel.

Facebook Pixel er en kode på nettsidene som brukes til å måle konverteringer, bygge publikum (remarketing) og optimalisere annonsekampanjer i Facebooks annonseadminstrasjon.

Nettstedet lagrer søkeord som brukes for å gi vår redaksjon en bedre indikasjon på hvilket innhold som er mest relevant og dermed spisse innholdet nærmere.

Søkeordene knyttes ikke opp mot den enkelte bruker.

Test deg selv-funksjon

Nyhetsbrev

Medlemmer kan samtykke i mottak av nyhetsbrev. Samtykket lages i medlemsregisteret.

E-postadressen vil brukes til å sende deg nyhetsbrev. E-posten vil aldri gis ut eller brukes til noe annet enn disse formålene.

SMS

For å oppfylle medlemmets og partiets rettigheter og plikter ved medlemskapet, vil medlemmet kunne motta SMS fra lokallaget, fylkeslaget eller sentralleddet.

Donasjoner

I henhold til partiloven skal alle partier registrere pengegaver de mottar. Dette skjer årlig gjennom www.partifinansering.no. I valgår skjer det løpende via samme nettside.

Skjemainnsending

Ved innsending av informasjon i skjema lagres IP-adressen i inntil 1 måned av sikkerhetsmessige årsaker før den slettes. Kun databehandler har tilgang til å hente ut IP-adresser etter behov.

Medlemsregister

Medlemssystemet registrerer navn, adresse, postnummer/sted, land, fødselsdato, telefonnumre, epostadresser, kjønn, lagstilknytning, medlemskapstype, reskontroinformasjon, verv (nåværende og historisk), yrke, interesser, samtykkeinformasjon, eFakturaavtale og eventuell deltakelse på arrangementer.

I tillegg registreres eventuelle verv i partiet og som folkevalgt. Å inneha et verv er offentlig informasjon og publiseres på nettsidene.

I medlemssystemet ligger også betalingshistorikk over kontingent og eventuelle andre betalinger.

Tilgang til medlemsregisteret er nivåstyrt. Styrene i lokallagene har tilgang til å se sine egne medlemmer lokalt, og fylkesstyrene og fylkessekretærene har tilgang til medlemmene i fylket.

I medlemsregisteret kan hvert enkelt medlem selv endre på sine innstillinger. Eksempler på dette er i forhold til hvilke interessefelt de har eller for om de vil motta e-post eller ikke.

Et begrenset antall ansatte sentralt har tilgang til hele medlemsregisteret. De sentrale ansattes tilgang brukes i hovedsak for å bistå tillitsvalgte og holde oversikt over kontingentinnbetaling, samt til å hente ut statistikk.

Utmeldte medlemmer anonymiseres etter 3 mnd.

Andre tjenester

Senterpartiet kan i perioder også bruke andre tjenester og leverandører enn de nevnt ovenfor. Dette vil for eksempel være tidsbestemte spørreundersøkelser. Disse vil være underlagt de samme strenge kravene og rutinene som er beskrevet her.

Innsynsforespørsel

Dersom du ønsker innsyn i opplysningene Senterpartiet har lagret om deg, kontakt oss på innsyn@sp.no.

2.0 19.07.2018