2023 Siv Mossleth, stortingsrepresentant, Nordland

Bra med nei til sentraliseringsforslag av akuttberedskap i Nord-Norge

Sist endret: 12.01.2024 #Finnmark#Troms#Nordland

Helse Nord trakk tirsdag 9. januar saken om administrerende direktørs forslag om funksjons- og oppgavedeling i Helse Nord. Forslaget gikk blant annet inn for å avvikle akuttkirurgisk funksjon ved Nordlandssykehuset Lofoten og UNN Narvik, og å endre vedtatt sykehusstruktur på Helgeland. - Det er bra at styret nå viser klokskap. De har lyttet til fagfolk, lokalsamfunn og regjeringens politikk, sier Siv Mossleth.

Bildet over: Siv Mossleth.

− Akuttberedskapen i Nord-Norge skal ikke svekkes – det er Senterpartiets klare standpunkt. Derfor er vi helt uenige i flere av forslagene som administrerende direktør i Helse Nord har kommet med. Det er bra at styret viser klokskap. De har lyttet til fagfolk, lokalsamfunn og regjeringens politikk. Dette gir klare rammer for Helse Nord og administrerende direktørs oppdrag. For helsetilbudet i Nord-Norge må styrkes. Helse Nord må nå jobbe med å bedre rekrutteringen, og bruke de 200 millioner kronene vi bevilget til dette på tampen av 2023 godt, sier Siv Mossleth, medlem av helse- og omsorgskomiteen på Stortinget for Senterpartiet og stortingsrepresentant for Nordland.

Regjeringsplattformen slår fast at regjeringa vil utvikle og styrke det desentraliserte sykehustilbudet, og styrke den lokale akuttberedskapen.

GAL_19404_210997_3625290_1
Bildet: Lisa Marie Ness Klungland

− Til tross for motstand lokalt og nasjonalt, fremmet administrerende direktør ett forslag som ville sentralisert akuttberedskapen. Det er fullt mulig å finne gode løsninger uten å legge ned viktige tjenester i Lofoten, Narvik og på Helgeland. Derfor er det bra at styret har stoppet forslaget. Nå er jobben for Helse Nord å få redusert bruken av innleie, og økt rekrutteringen, sier Lisa Marie Ness Klungland, helsepolitisk talsperson for Senterpartiet.

Denne artikkelen ble først publisert 09.01.2024