Partiledere og finansministre for Senterpartiet i hvert sitt nordiske land. Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Annika Saarikko (Keskusta)

Finlands finansminister med støtte til de berørte av terroren

I anledning nordisk ministerråd fikk Trygve Slagsvold Vedum (Sp) besøk av partilederen for det finske Senterpartiet, Keskusta. Mandag ettermiddag besøkte de stedet hvor to mennesker mistet livet natt til lørdag.

−Det er bare ufattelig vondt og smertefullt at to medmennesker har blitt drept, og at flere har blitt skadd i hovedstaden vår, sier Trygve Slagsvold Vedum

Forrige helg tok en etterlengtet feiring av Oslo Pride en tragisk vending, da to mennesker ble drept og flere skadd i et angrep mot utestedene London Pub og Per på hjørnet.

−Vi star sammen med våre norske venner. Vår kondolanse går til ofrenes familie og venner og alle berørte, sier Annika Saarikko.

I forbindelse med nordisk ministerråd, var den finske finansministeren, Annika Saarikko på besøk i Norge. Vedum og Saarikko besøkte utestedet Per på hjørnet hvor hendelsen fant sted, og la ned blomster utenfor.

−Nordiske land er noen av de mest liberale landene i verden – med høy levestandard og en sterk velferdsstat. Det skal ikke være plass til hat og diskriminering – respekt for mangfold og forståelse for minoriteter er en essensen i samfunnet vårt, sier den finske finansministeren Annika Saarikko.

−Medmenneskeligheten, og kjærligheten har blitt angrepet på sitt hardeste. Mine tanker, omsorg og djupe medfølelse går til familie, venner og alle som kjenner sorg og frykt etter denne svarte natten, utdyper partileder og finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Annika Saarikko er partileder for Keskusta, og dessuten finansminister i Finland, likt Trygve Slagsvold Vedum i Norge. Senterbevegelsen har dype historiske røtter i alle de nordiske landene, og godt samarbeid mellom landene er viktig. I Finland har Senterpartiet en stolt historie som sentralt styringsparti, og den finske velferdsstaten har blitt bygd opp av regjeringer dominert av Keskusta sin politikk. Historisk sett har det finske Senterpartiet vært det største blant våre søsterpartier i Norden, men etter kommune- og fylkestingsvalget i 2019 har det norske Senterpartiet vært størst.