Nobelmedaljen

Marit Arnstad gratulerer fredsprisvinnerne

Vår parlamentariske leder, Marit Arnstad, gratulerer Ales Bjaljatski, Memorial og Center for Civil Liberties med Nobels fredspris for 2022.

− Nobels fredspris er viktig for internasjonalt samarbeid og en sterk påminnelse om noen av de mest dramatiske problemene vi opplever i verdenssamfunnet. Jeg vil gratulere Ales Bjaljatski, Memorial og Center for Civil Liberties med årets pris. Prisvinnerne har en utrettelig kamp for menneskerettigheter til felles. Prisen i år er et kraftig signal om behovet for fred og økt fokus på frihet og menneskerettigheter i vår egen del av verden, sier Arnstad.

− I arbeidet mot demokratiske tilbakefallende regimer har fredsprisvinnerne vist stort mot ved å dokumentere menneskerettighetsbrudd og mobilisere gjennom informasjon og ved å være viktige stemmer i kampen for meningsfrihet og demokrati. Dette er et arbeid som har blitt ytterligere aktualisert gjennom krigen i Ukraina. Jeg håper årets fredspris bidrar til å styrke deres arbeid, avslutter Arnstad.