Brød-korn-kornprodukt-34759274735_41c1f7b67a_o

Regjeringen etablerer beredskapslagring for korn

Senterpartiet har jobbet for beredskapslagring i over 10 år. I regjering får vi gjennomført styrking av beredskapen.

- For Senterpartiet er trygghet for befolkningen vår viktigste oppgave. Matproduksjon og egen selvforsyning er en viktig del av denne tryggheten. Blir det uro rundt mat, så blir det uro rundt alle ting. Det er god tilgang på mat i Norge i dag, men fremtiden og tiden vi er i, med krig i Europa gjør at vi må ha enda bedre beredskap. Beredskap handler om å være føre var, sier finansminister, og partileder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum.

Regjeringen varsler derfor at vi i statsbudsjettet for 2024 legger inn en satsning på 63 millioner kroner slik at beredskapslagring for matkorn for 3 måneders forbruk etableres. Lagret vil bygges gradvis med 15 000 tonn korn pr år, og lagringen av kornet vil være spredt i ulike deler av landet.

- Vi har kjempet i 8 år for å få gjennom dette i opposisjon. Høyre og posisjonspartiene tok det aldri på alvor da de satt med regjeringsmakten. De viste til at det ikke var lønnsomt. Vi kan ikke gamble på å ikke ha forsikring for mat til folket. Beredskapslagring av matkorn er en billig og nødvendig forsikring hvis krisen rammer, sier landbruks og matminister Geir Pollestad.