Trygg økonomisk styring
– Det går veldig godt i norsk økonomi. Ledigheten er lav, og rekordmange er i jobb. For å unngå en overoppheting av økonomien, med stigende priser og mange renteøkninger, må vi holde igjen. Å sørge for trygg økonomisk styring er det viktigste vi gjør for lommeboka til vanlige folk akkurat nå, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
Det går uvanlig godt i norsk økonomi, og flere går på jobb i Norge enn noen gang tidligere. Samtidig har omikron, høye strømpriser og krig i Europa gjort det nødvendig med ekstraordinære bevilgninger. I revidert budsjett tar regjeringen aktive grep for å finne inndekning for de økte utgiftene.
– Det går veldig godt i norsk økonomi. Ledigheten er lav, og rekordmange er i jobb. For å unngå en overoppheting av økonomien, med stigende priser og mange renteøkninger, må vi holde igjen. Å sørge for trygg økonomisk styring er det viktigste vi gjør for lommeboka til vanlige folk akkurat nå, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
De ekstraordinære utgiftsøkningene i årets budsjett er nødvendige. Samtidig forsterker utgiftsøkningene behovet for å holde igjen på andre områder. Høy offentlig pengebruk i en situasjon med stor aktivitet i økonomien kan gi økt press på priser og lønninger. Da kan renten måtte heves mer eller raskere enn det Norges Bank har varslet. Blir farten i økonomien for høy, øker også faren for brå og kraftige tilbakeslag og høy arbeidsledighet senere.
– Derfor må vi få ned oljepengebruken. Vi foreslår nå inndekninger på 17,5 milliarder kroner. I tillegg bidrar anslagsendringer til å bedre budsjettbalansen. Samlet sett er oljepengebruken i 2022 rundt 30 milliarder lavere enn slik det så ut før revidert budsjett, men fortsatt 30 milliarder kroner høyere enn i tilleggsnummeret fra i fjor høst, sier finansminister Vedum.
Krigen i Ukraina har endret det økonomiske og sikkerhetspolitiske bildet. Millioner av mennesker er drevet på flukt, og Europa står overfor den største humanitære katastrofen siden andre verdenskrig.
– Russlands invasjon av Ukraina har gjort at bevilgningene til forsvar og sivil beredskap har økt betraktelig den siste tiden. Regjeringen skal sørge for at flyktningene som kommer hit, får den hjelpen de trenger, sier finansministeren.
Fremover vil handlingsrommet i budsjettpolitikken bli mindre enn før, og det er usikkert hvordan krigen i Ukraina vil påvirke budsjettene fremover. Så langt har petroleumsinntektene økt, mens Statens pensjonsfond utland har falt i verdi.
– Vi har stor respekt for folks skattepenger, og vil bruke fellesskapets ressurser så effektivt som mulig. Nå trekker vi i bremsene for flere dyre statlige byggeprosjekter, og vil gjennomføre en bred gjennomgang av planlagte investeringer. Blant annet vil vi kutte i planene for det nye regjeringskvartalet, sier Vedum.
Tabell 1. Hovedtall for norsk økonomi. Prosentvis volumendring fra året før, der ikke annet er angitt
|
Mrd. kroner1 |
|
|
|
|
2021 |
2021 |
2022 |
2023 |
Privat konsum |
1616,9 |
5,0 |
9,1 |
4,2 |
Offentlig konsum |
965,8 |
3,9 |
0,7 |
.. |
Bruttoinvesteringer i fast kapital |
966,4 |
-0,3 |
1,7 |
1,3 |
Herav: Oljeutvinning og rørtransport |
178,4 |
-2,8 |
-7,2 |
0,1 |
Bedrifter i Fastlands-Norge |
353,5 |
2,2 |
6,2 |
2,1 |
Boliger |
210,6 |
2,6 |
2,1 |
2,7 |
Offentlig forvaltning |
221,5 |
-3,1 |
1,1 |
.. |
Etterspørsel fra Fastlands-Norge2 |
3368,4 |
3,7 |
5,5 |
2,5 |
Eksport |
1722,7 |
4,8 |
4,9 |
5,0 |
Herav: Råolje og naturgass |
861,7 |
2,8 |
1,8 |
6,5 |
Varer og tjenester fra fastlandet |
718,6 |
5,0 |
6,7 |
4,9 |
Import |
1206,5 |
2,0 |
9,3 |
4,3 |
Bruttonasjonalprodukt |
4144,1 |
3,9 |
3,5 |
2,8 |
Herav: Fastlands-Norge |
3265,3 |
4,2 |
3,6 |
2,3 |
Andre nøkkeltall: |
|
|
|
|
Sysselsetting |
|
1,2 |
3,0 |
0,8 |
Arbeidsledighetsrate, AKU (nivå) |
|
4,4 |
3,3 |
3,2 |
Arbeidsledighetsrate, registrert (nivå) |
|
3,1 |
1.8 |
1,7 |
Årslønnsvekst |
|
3,5 |
3,7 |
.. |
Konsumprisvekst (KPI) |
|
3,5 |
3,4 |
.. |
Vekst i KPI-JAE |
|
1,7 |
2,5 |
.. |
Råoljepris, kroner pr. fat (løpende priser) |
|
609 |
885 |
.. |
|
|
71 |
99 |
.. |
Gasspris, NOK pr. Sm3 o.e. |
|
4,6 |
7,6 |
.. |
Tremåneders pengemarkedsrente, pst.3 |
|
0,5 |
1,6 |
2,9 |
Importveid kronekurs, årlig endring i pst.4 |
|
-5,7 |
-2,5 |
-0,4 |
Vekst i BNP hos Norges handelspartnere5 |
|
5,5 |
2,9 |
2,3 |
1 Foreløpige nasjonalregnskapstall i løpende priser.
2 Utenom lagerendring.
3 Beregningsteknisk forutsetning basert på terminpriser fra april.
4 Negativt tall angir sterkere krone.
5 Norges 25 viktigste handelspartnere vektet sammen med respektive andeler av norsk eksport av varer utenom olje og gass.
Kilder: Statistisk sentralbyrå, Intercontinental Exchange, Norges Bank, Nav, Reuters, Macrobond, Olje- og energidepartementet og Finansdepartementet.
Tabell 2 Hovedtall i statsbudsjettet og Statens pensjonsfond. Mrd. kroner
|
2020 |
2021 |
2022 |
Totale inntekter |
1 288,8 |
1 502,7 |
2 267,6 |
1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet |
134,4 |
312,2 |
960,0 |
1.1 Skatter og avgifter |
35,4 |
91,8 |
544,4 |
1.2 Andre petroleumsinntekter |
99,0 |
220,4 |
415,6 |
2 Inntekter utenom petroleumsinntekter |
1 154,4 |
1 190,5 |
1 307,6 |
2.1 Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge |
1 054,2 |
1 099,5 |
1 203,2 |
2.2 Andre inntekter |
100,2 |
91,0 |
104,4 |
Totale utgifter |
1 552,5 |
1 584,2 |
1 638,0 |
1 Utgifter til petroleumsvirksomhet |
27,6 |
24,7 |
27,0 |
2 Utgifter utenom petroleumsvirksomhet |
1 524,9 |
1 559,4 |
1 611,0 |
Overskudd på statsbudsjettet før overføring til |
-263,7 |
-81,5 |
629,6 |
- Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten |
106,8 |
287,5 |
933,0 |
= Oljekorrigert overskudd |
-370,5 |
-369,0 |
-303,4 |
+ Overført fra Statens pensjonsfond utland |
417,4 |
390,1 |
303,4 |
= Overskudd på statsbudsjettet |
46,9 |
21,1 |
0,0 |
+ Netto avsatt i Statens pensjonsfond utland |
-310,6 |
-102,6 |
629,6 |
+ Rente- og utbytteinntekter mv. i Statens pensjonsfond1 |
224,5 |
223,7 |
245,2 |
= Samlet overskudd i statsbudsjettet og Statens pensjonsfond1 |
-39,2 |
142,2 |
874,8 |
Memo: |
|
|
|
Markedsverdien av Statens pensjonsfond utland2 |
10 086 |
10 907 |
12 340 |
Markedsverdien av Statens pensjonsfond2 |
10 355 |
11 199 |
12 673 |
Folketrygdens forpliktelser til alderspensjoner2,3 |
8 941 |
9 201 |
9 634 |
Strukturelt oljekorrigert underskudd, mrd. kroner |
361,1 |
354,4 |
352,2 |
Prosent av fondskapitalen |
3,6 |
3,2 |
2,9 |
Prosent av trend-BNP Fastlands-Norge |
11,4 |
10,8 |
10,3 |
Budsjettindikator, prosentenheter4 |
4,1 |
-0,6 |
-0,5 |
Reell, underliggende utgiftsvekst, pst. |
8,8 |
-1,3 |
0,8 |
1 Inneholder ikke kursgevinster eller –tap.
2 Ved inngangen til året.
3 Nåverdien av allerede opptjente rettigheter til framtidige alderspensjonsutbetalinger i folketrygden.
4 Positive tall indikerer at budsjettet virker ekspansivt. Indikatoren tar ikke hensyn til at ulike inntekts- og utgiftsposter kan ha ulik betydning for aktiviteten i økonomien.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrå.