Gå til hovedinnhold

Senterpartiet vil ha mer mestring, ikke mer teori i norsk skole!

Skrevet av: Sigrid Simensen Ilsøy ,1.kandidat Buskerud Senterparti
skole-elev-lekser-IMG_0159
1.juli presenterte Høyre nasjonalt sin nye skolepolitikk. Deres svar for å bedre resultatene i den norske skolen er at 1.klassingene skal få 5 timer MER skole hver uke. Det er en lite treffsikker resept til elever som i stadig mindre grad finner motivasjon og mestring i skolehverdagen. En skole som har fått et større konkurransefokus uten at dette har bidratt til å bedre resultatene. Konkurransefokuset går på bekostning av lek og nysgjerrighet som er viktig for barns utvikling.

Under Kulturytring i Drammen ble resultatene fra pilotprosjektet «Kunsten å lære» presentert. 350 barn har over to år hatt kunst som del av hverdagen i klasserommet. Man har sett på hvilken effekt kunstfaglig undervisning har hatt på elevenes evne til å regulere atferd, løse problemer, opprettholde oppmerksomhet, planlegge og ta beslutninger - de såkalte eksekutive hjernefunksjonene.

Effekten av prosjektet ble undersøkt på to måter: En kvantitativ del der elevene i prosjektet og elever i en kontrollgruppe gjennomførte en digital, spillbasert test. Resultatet viste en tilnærmet identisk utvikling for begge elevgruppene. Den kvalitative analysen bestod blant annet av intervju av lærere, forelder, elever og kunstnere i prosjektet. Disse viser tydelig at «Kunsten å lære» har bidratt til å bedre barnas evne til selvkontroll, mestring og samarbeid. Altså egenskaper som må til for å komme i posisjon for å lære.

Prosjektet har hatt fokus på selve læringsprosessen og å løse oppgaver uten fasitsvar. Dermed har det å feile blitt en naturlig del av læringen og feil har blitt oppfattet som en mulighet til å forbedre. Dette bidrar til at flere barn kan føle mestring. I Senterpartiet er vi opptatt av å «telle det som teller»: Det er lett å telle hvor mange mattestykker 6-åringen har fått rett. Vanskeligere å telle motivasjon og engasjement, men hva er viktigst?

Senterpartiet går til valg på at skolen skal gjøres mer praktisk gjennom hele utdanningsløpet – fra barneskolen til videregående utdanning. Vi vil jobbe for at

  • praktisk-estetiske fag (kunst og håndverk, kroppsøving, mat og helse og musikk) skal være en del av grunnskolelærerutdannelsen.
  • Første skoleår skal være et skoleforberedende år med fokus på fysisk aktivitet, frilek, læring gjennom lek og praktisk/estetiske fag
  • grunnskolen skal være den viktigste arenaen for å sikre danning og utdanning gjennom god læring, mestring og utvikling
  • alle elever i ungdomsskolen skal ha tilbud om arbeidslivsfag i samarbeid med private og offentlige virksomheter
  • det tilbys større bredde av programfag i videregående opplæring ved hjelp av fjernundervisning og samlingsbasert undervisning