Senterpartiet vil ha mer mestring, ikke mer teori i norsk skole!

Under Kulturytring i Drammen ble resultatene fra pilotprosjektet «Kunsten å lære» presentert. 350 barn har over to år hatt kunst som del av hverdagen i klasserommet. Man har sett på hvilken effekt kunstfaglig undervisning har hatt på elevenes evne til å regulere atferd, løse problemer, opprettholde oppmerksomhet, planlegge og ta beslutninger - de såkalte eksekutive hjernefunksjonene.
Effekten av prosjektet ble undersøkt på to måter: En kvantitativ del der elevene i prosjektet og elever i en kontrollgruppe gjennomførte en digital, spillbasert test. Resultatet viste en tilnærmet identisk utvikling for begge elevgruppene. Den kvalitative analysen bestod blant annet av intervju av lærere, forelder, elever og kunstnere i prosjektet. Disse viser tydelig at «Kunsten å lære» har bidratt til å bedre barnas evne til selvkontroll, mestring og samarbeid. Altså egenskaper som må til for å komme i posisjon for å lære.
Prosjektet har hatt fokus på selve læringsprosessen og å løse oppgaver uten fasitsvar. Dermed har det å feile blitt en naturlig del av læringen og feil har blitt oppfattet som en mulighet til å forbedre. Dette bidrar til at flere barn kan føle mestring. I Senterpartiet er vi opptatt av å «telle det som teller»: Det er lett å telle hvor mange mattestykker 6-åringen har fått rett. Vanskeligere å telle motivasjon og engasjement, men hva er viktigst?
Senterpartiet går til valg på at skolen skal gjøres mer praktisk gjennom hele utdanningsløpet – fra barneskolen til videregående utdanning. Vi vil jobbe for at
- praktisk-estetiske fag (kunst og håndverk, kroppsøving, mat og helse og musikk) skal være en del av grunnskolelærerutdannelsen.
- Første skoleår skal være et skoleforberedende år med fokus på fysisk aktivitet, frilek, læring gjennom lek og praktisk/estetiske fag
- grunnskolen skal være den viktigste arenaen for å sikre danning og utdanning gjennom god læring, mestring og utvikling
- alle elever i ungdomsskolen skal ha tilbud om arbeidslivsfag i samarbeid med private og offentlige virksomheter
- det tilbys større bredde av programfag i videregående opplæring ved hjelp av fjernundervisning og samlingsbasert undervisning